يكشنبه 18 شهريور 1403, Sunday 8 September 2024, مصادف با 4 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2063
منتشر شده در چهارشنبه, 31 تیر 1394 16:46
تعداد دیدگاه: 0
سازمان سنجش شفاف سازی کند
بررسی یک پدیده نادردر کنکور+نمودار

همراز/مرجان حسینی: این روزها اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه از طریق سازمان سنجش کشور اعلام و در این میان آن هایی که حائز رتبه اول تا دهم در رشته های مختلف شدند، به نوعی نه تنها باعث فخر فامیل و آشناهایشان گردیده، که به نوعی مدیران استان های محل سکونتشان را نیز به رقابت وا داشته اند. نه تنها ادارات کل...


همراز/مرجان حسینی: این روزها اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه از طریق سازمان سنجش کشور اعلام و در این میان آن هایی که حائز رتبه اول تا دهم در رشته های مختلف شدند، به نوعی نه تنها باعث فخر فامیل و آشناهایشان گردیده، که به نوعی مدیران استان های محل سکونتشان را نیز به رقابت وا داشته اند.
نه تنها ادارات کل آموزش و پرورش استان های مربوطه ، که حتی استانداران نیز در این روزها به دارندگان تعداد بیشتر رتبه بالا در کنکور به دیگر همطرازان خود در استان های دیگر کشور فخر فروخته و این امر را دلیلی بر میزان رشد یافتگی سطوح علمی در استان خود می دانند.
اما با تاملی بر اسامی دارندگان رتبه های اول تا دهم رشته های مختلف کنکور سال 94 هرچند موارد عجیب زیادی از نظر خواهد گذشت، اما یک مورد نادر در این زمینه بیش هر مسئله دیگری سئوال برانگیز شده که جا دارد سازمان سنجش کشور در این زمینه شفاف سازی نماید.
در رشته علوم تجربی برای اولین باردر تاریخ برگزاری کنکور در کشورمان ، دو برادر از استان فارس موفق به کسب رتبه های پنجم و ششم شدند. دو دانش آموزی که پدرشان علاوه بر فرمانداری شهرستان لار، مدیریت چندین مرکز صنعتی را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

این در حالی است که از نظر کارشناسان سازمان سنجش و برنامه ریزان تحصیلی این مورد یکی از نوادری است که قطعا تا سالیان سال قابل تکرار نخواهد بود.
چرا که اگر بر فرض در دوران تحصیلی به ویژه دبیرستان، تمامی نمرات این دو برادر با هم یکسان بوده و حتی صدم نمره ای نیز اختلاف نبوده باشد، چنانچه یکی از این دو برادر تنها یک سئوال را در کنکور پاسخ نداده ندهد، حداقل با پنجاه رتبه پایین تر و اگر سئوالی را به اشتباه پاسخ دهد، با توجه به نمره منفی و ضریب دروس بین 100 تا 200 نفر جابجا خواهد شد، لذا قرار گرفتن دو برادر در کنار یکدیگر آن هم در رتبه های پنجم و ششم آنقدر عجیب می نماید که این حق را برای مخاطبان ایجاد می کند که سازمان سنجش کشور در این زمینه با دلایل و مدارک موجه از جمله کارنامه کنکورهای آزمایشی ، ریز نمرات و... اقدام به شفاف سازی نماید.
چرا که اگر شائبه ایجاد شده در این زمینه که به ذهن غالب خوانندگان و شنودگان خبر خطور کرده است، توسط یک سازمان رسمی مانند سازمان سنجش که متولی برگزاری آزمون کنکور در کشور می باشد، رد نگردد ضربات جبران ناپذیری به روند کسب علم در کشور توسط قشر جوان وارد آمده و بی انگیزگی مفرطی در این زمینه ایجاد می نماید.
این مورد نادر را در حالی باید مورد بررسی و سئوال قرار داد که این روزها خبرهای راست و دروغ ناگواری به صورت رسمی و غیر رسمی، از فروش سئوال های درسی از مقاطع مختلف تحصیلی از متوسطه تا آزمون دستیاری به گوش می رسد، به گونه ای که پرونده فروش سئوالات آزمون دستیاری رسما به دستگاه قضایی ارجاع و در این زمینه اطلاع رسانی صورت پذیرفت.
لذا با توجه به این که عدم شفاف سازی در این زمینه باعث آلوده شدن فضای اعتماد عمومی به آزمون های رسمی کشور می گردد، به نظر می رسد رفع شائبه و شفاف سازی می تواند از اولویت های اصلی این سازمان استراتژیک تلقی گردد.

 

  • نمودار کنکورهای آزمایشی دارنده رتبه پنجم +ضریب دروس

eh03

 

 eh04

 

  • نمودار کنکورهای آزمایشی دارنده رتبه ششم +ضریب دروس

er2

 

er1

نوشتن دیدگاه