مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: هیچ عنصری بهاندازه معلمان و کادر مدرسه بهتر نمیتواند سند تحول بنیادین را در سطح مدرسه اجرایی کند و مهمترین لازمه آن این است که معلم نسبت به سند آگاه و شیوهنامه اجرایی برای آن در اختیار داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در اولین همایش ملی تربیت تمام ساحتی که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در دهههای اخیر، اجرای سند تحول بنیادین بهعنوان یک سند بالادستی است و عواملی باعث شد تا علمای آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزههای علمیه و دغدغهمندان نظام آموزشی کشور تغییراتی در روند آموزش و پرورش ایجاد کنند و سند تحول بنیادین تدوین شد.
وی ادامه داد: تدوین سند تحول بنیادین تقریباً از دهه ۶۰ با آغاز مطالعات، شروع شد و با فرازوفرودی روبهرو شد، در دورههایی موردتوجه قرار گرفت و در دورههایی مورد غفلت گرفت و نهایتاً در نیمه دوم دهه ۸۰ با تلاش بیشتر سند تحول بنیادین بهعنوان نقشه راه آموزش و پرورش تدوین شد.
ابراهیمی افزود: نام تحول بر این سند گذاشته شد؛ چراکه قرار بود تغییرات بنیادین و اساسی در شیوه عملکردی آموزش و پرورش در ساحتهای مختلف محقق شود و در سال ۱۳۹۰ سند تحول بنیادین رونمایی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: یک دهه از رونمایی سند تحول بنیادین گذشت و خبری از اجراییسازی آن نبود؛ هرچند از نظر شکلی اتفاقاتی افتاد اما از نظر محتوایی اتفاق خاصی نیفتاد و علیرغم همایشها و سمینارها و دورههای مختلف، آنچنان که باید سند تحول بنیادین اجرایی نشد.
وی اذعان داشت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ و همزمان با روز گرامیداشت معلم، مقام معلم رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) از عدم اجراییسازی سند تحول بنیادین ابراز نارضایتی کردند و اذعان داشتند علیرغم گذشت یک دهه از رونمایی سند تحول بنیادین اما آثاری از این سند در سطح کلاس درس نمایان نیست و در همان روز وزیر آموزش و پرورش وقت جلسهای را تشکیل داد و جریان اجراییسازی سند تحول بنیادین کلید خورد و کارهای بسیار مهمی انجام شد اما تا تحقق نتیجۀ مطلوب فاصله داریم.
ابراهیمی بیان داشت: تا رسیدن به مطلوب یعنی اجرایی سازی کامل سند تحول بنیادین فاصله داریم و هیچ عنصری بهاندازه معلمان و کادر مدرسه نمیتواند سند را در سطح مدرسه اجرایی کند و مهمترین لازمه آن این است که معلم نسبت به سند آگاه و شیوهنامه اجرایی برای آن در اختیار داشته باشد و این شیوهنامه در یک سال گذشته آماده و تدوین شد و پس از رفتوبرگشتهای بسیار میان نخبگان آموزش و پرورش، نهایتاً در چند روز گذشته در شورایعالی آموزش و پرورش تصویب شد و مقرر شد تا در شورایعالی انقلابفرهنگی نیز مطرح شود که با تصویب در این شورا نقشه راه عملیاتی برای اجراییسازی سند تحول بنیادین در دست خواهیم داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش منبع سرشاری از نیروی انسانی است و حدود یک میلیون معلم شاغل در آموزش و پرورش داریم؛ در استان اصفهان حدود ۶۹ هزار معلم شاغل داریم و ۱۰ هزار دانشجومعلم و اساتید دانشگاه فرهنگیان حضور دارند و با این تناسب مشخص است که در سراسر کشور عدد بسیار بزرگی و طبیعتاً افراد زیادی از نخبگان هستند که دغدغهمندی اجراییسازی سند تحول دارند و این افراد باید مقاله بنویسند و طرح بدهند و در نهایت به این نتیجه برسیم که معلمان بگویند برای اجرایی سند چه کاری باید انجام دهیم./انتهای پیام