چهارشنبه 13 تير 1403, Wednesday 3 July 2024, مصادف با 26 ذی‌الحجه 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25854
منتشر شده در دوشنبه, 11 تیر 1403 18:57
تعداد دیدگاه: 0
نماینده مجلس:

نماینده مردم درمجلس دوازدهم با تاکید بر کمبود 170 هزار معلم در سیستم آموزشی کشور مواجه هستیم، گفت: امسال حدود 70 الی 80 هزار نیرو بازنشست و از بدنه آموزش خارج خواهند شد که این مسئله تاثیر بسیاری در کارکرد آموزشی کشور خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مهدی اسماعیلی در مورد جبران کمبود معلم در سال جدید تحصیلی، گفت: معلمان یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش در کشور محسوب می‌شوند، امروز با کمبود معلم در پایه‌های مختلف تحصیلی مواجه هستیم، برابر آمار منتشر شده آموزش و پرورش با کمبود 170 هزار معلم در حوزه‌های مختلف مواجه است.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازنشستگی حدود 80 هزار نیرو در آموزش و پرورش، افزود: امسال حدود 70 الی 80 هزار نیرو بازنشست و از بدنه آموزش خارج خواهند شد که این مسئله تاثیر بسیاری در کارکرد آموزشی کشور خواهد داشت. بارها تاکید شده که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید متناسب با نیاز کشور باشد که متاسفانه به این مسئله تاکنون توجه نشده است.

اسماعیلی با اشاره به ظرفیت معلمان نهضتی و خرید خدماتی، یادآور شد: برای جبران کمبود معلم باید از ظرفیت معلمان نهضتی، خرید خدماتی، طرح امین، مربیان قرآن و ... که سال‌های طولانی در عرصه تعلیم و تربیت تلاش کرده‌اند، بهره لازم را داشته باشیم؛ علیرغم فعالیت و تلاش این گروه در عرصه تعلیم و تربیت متاسفانه در پروسه استخدام کشور قرار نگرفته‌ ‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش با مشکلات مالی و بودجه‌ ای روبرو است، اظهار داشت: پاداش و مطالبات معلمان باید به موقع پرداخت شود، ارزش ریالی دستمزد و حقوق به سرعت از بین می‌رود، معلمان باید مطابق با تلاش‌هایی که دارند حقوق دریافت کنند، اگر دریافتی آنها متناسب با شرایط روز اقتصادی باشد بی تردید تاثیر بسیاری در انگیزه آنها ایجاد خواهد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه مسئولان مدارس را در قالب کابینه‌ای مجزا ببینند، اظهار داشت: مدرسه علاوه بر معلم و مدیر به معاون پرورشی، مشاور درسی، مربی ورزشی، سرایدار، متصدی آزمایشگاه و.... نیازمند است، در گذشته تمام عوامل یاد شده در مدارس فراهم بود که در سیستم آموزشی کشور هم تاثیر بسیاری داشته است، بر همین اساس امروز باید بدنه آموزش و پرورش را کلی‌تر از گذشته ببینیم.

وی با بیان اینکه نیاز آموزش و پرورش، سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه در تامین معلم باید به صورت ویژه دیده شود؛ گفت: نرخ حق التدرسی معلمان بسیار پایین است این مسئله در استقرار خدمت آنها تاثیر گذار بوده است لازم و ضروری است که این موضوع به صورت خاص رسیدگی شود و پیشنهاد آموزش و پرورش مبنی بر افزایش نرخ حق التدریسی آنها باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد تا انگیزه این گروه از معلمان بالا رود.

نماینده مردم درمجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه کمبود معلم در شرایط کنونی باید جبران شود، یادآورشد: صدماتی که کمبود نیروی انسانی ماهر و حرفه‌ای به کیفیت آموزش و پرورش کشور وارد می‌کند کاملا جدی و غیر قابل جبران خواهد بود، اگر امسال هم به این کمبود نیرو و معلم توجه نشود بی تردید بسیاری از کلاس‌ها بدون معلم خواهند بود و برای جبران این کسری از بازنشستگان و یا سایر شیوه‌های تسکینی بهره خواهند گرفت که این مسئله باید به صورت جدی دیده شود و متناسب با شرایط استخدامی اقدام به جذب نیرو در حوزه تعلیم و تربیت کشور داشته باشیم./انتهای پیام

مجلس شورای اسلامی

نوشتن دیدگاه