يكشنبه 4 آذر 1403, Sunday 24 November 2024, مصادف با 22 جمادی‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14579
منتشر شده در دوشنبه, 31 شهریور 1399 22:23
تعداد دیدگاه: 0
در بهارستان اتفاق افتاد؛

مجلس وارد حاشیه‌های خودرویی شد. در روزهایی که قیمت خودروی «دنا پلاس» روی رقم ۶۰۰ میلیون است، اعلام شده نمایندگان مجلس می‌توانند این خودرو را نصف قیمت و حدود ۳۰۰ میلیون تومان بخرند.


این اما همه امتیازات آنها برای تملک خودرو نیست؛ امکان پرداخت قسطی همین مبلغ برای مدت سه سال هم امکان دیگری است که برای آنها فراهم شده. خبر این موضوع را امروز روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پست اینستاگرامی خود منتشر کرد. تنها دقایقی کوتاه کافی بود تا موج انتقادات از مجلس آغاز شود. نه فقط اصلاح‌طلبان و اعتدالیون، بلکه اصولگرایانی که مجلس یازدهم با رأی آنها شکل گرفته بود نیز در شبکه‌های اجتماعی، بهارستان‌نشینان را بابت این اتفاق به باد انتقاد گرفتند.

آن طور که روح‌الله ایزدخواه در اینستاگرام خود نوشته بود، مجلس برای خودروی نمایندگان سه گزینه داشت؛ استفاده از خودروی مجلس با راننده با هزینه روزی ۵۰۰ هزار تومان، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و در نهایت فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده. همین گزینه سوم بود که امروز بحث‌برانگیز شد. در میان واکنش‌های مختلف برجسته‌ترین واکنش که زیاد هم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد به سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان مربوط می‌شد. او در حساب توئیتری خود نوشت؛ «یکی از نمایندگان محترم توضیح دادند که قیمت دنا پلاس تحویلی به نمایندگان ۳۰۲ میلیون است که ۳ ساله از حقوق آنان کم می‌شود یعنی حدوداً ماهی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان. اشتباه نکردم؟ نمایندگان ماهیانه چقدر می‌گیرند؟ خب می‌خواستید ماشین بدهید چرا پژو پارس یا تیبا ندادید؟» زیر بار همین دست انتقادات بود که تنها ساعتی بعد، روح‌الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس نامه خود به معاون اجرایی مجلس را منتشر کرد که در آن اعلام کرده بود: «علی‌رغم درخواست اولیه انصراف خود را از تحویل خودروی دنا پلاس اتومات اعلام می‌دارم ضمناً در صورتی که هزینه‌ای بابت این انصراف متوجه مجلس شورای اسلامی می‌شود پرداخت خواهم کرد.»

اما در این فضا برخی از نمایندگان مجلس هم واکنش‌هایی نشان دادند. از جمله حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیأت رئیسه مجلس به «ایسنا» گفت که «به نظر من تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود؛ باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد؛ نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد؛ البته باید پاسخگوی میزان رفت و آمدها در جاده‌ها هم باشد. بهتر بود مالکیت‌اش با مجلس شورای اسلامی باشد؛ مثل وزیری که چندین خودرو در دفترش دارد و متعلق به بیت‌المال است بهتر بود این خودرو هم متعلق به بیت‌المال بود و روزی که فرد دیگر نماینده نیست آن را تحویل می‌داد.» یک نماینده هم که نامش منتشر نشده، به خبرگزاری «مهر» گفته است: «در این دوره برخی از نمایندگان برای خرید «دناپلاس» و «پژو پارس» ثبت‌نام کردند که این خودروها با قیمت کارخانه‌ای در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اما نمایندگان مجلس قبل، خودروهای گرانقیمتی چون «سوزوکی ویتارا» و «کیا سراتو» سوار می‌شدند!» البته حسن لطفی، نماینده رزن به همین خبرگزاری گفته که «خودروی گران، حق نماینده است» و «خوب است بررسی کنید و ببینید که وزرا چه خودرویی سوار می‌شوند و نمایندگان چه خودرویی دارند.» با این وجود موضوعی که هنوز مشخص نشده این است که چه تعداد از نمایندگان متقاضی دریافت خودروهای جنجالی «دنا پلاس» هستند؟ این سؤالی است که به کرات در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده.

این اما اولین مورد از حاشیه‌های مجلس یازدهم برای بحث حقوق و امتیازات نمایندگان نیست. تیرماه امسال اولین واریزی به حساب نمایندگان مجلس یازدهم خبرساز شده بود. حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار گفته بود: اولین حقوق نمایندگی ۱۱ میلیون تومان واریز شده، به علاوه ۲۰۰ میلیون تومان بابت مسکن و ۲۰ میلیون تومان هم برای سایر هزینه‌ها به حساب ما واریز شده، جمعاً ۲۳۱ میلیون تومان برای نمایندگان واریز شده است. همین سخنان در ابتدای کار مجلس حاشیه‌های زیادی بابت حق مسکن و همین طور حقوق نمایندگی را سبب شده بود.

 

منبع: ایران آنلاین

نوشتن دیدگاه