قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفتگو با خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری...
قاسم جعفری سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در گفتگو با خبرنگار تشکلهای دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره مواضع این کانون درباره آغاز سال تحصیلی جدید گفت: به طور طبیعی همه کشور در زمان شروع سال تحصیلی به نوعی درگیر این موضوع هستند. حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون دانش آموز و بیش از ۴ میلیون دانشجو خود به خود باعث میشود که تمام کشور به بحث شروع سال تحصیلی و دغدغه هایی که دانش آموزان، اولیای آنها، دانشگاهیان و بسیاری از مردم دارند، بپردازد.
وی ادامه داد: جنب و جوشی که در خیابانها دیده میشود و حتی ترافیک شهرها به نوعی نشاط را نشان میدهد و اگر قرار است یک جشن درست حسابی گرفته است به نظر بنده جشن آغاز سال تحصیلی و آغاز فصل دانش، تعلیم و تعلم بهترین مناسبت است که کانون دانشگاهیان ایران اسلامی این ایام را به دانش آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، اساتید و همه دانشگاهیان و تمام کسانی که در این عرصه اثرگذارند و نقشآفرینی میکنند تبریک عرض میگیود.
جعفری تصریح کرد: سیاست گذاران عرصه آموزش و پرورش باید بدانند کارهای مهمی در پیش دارند و کانون دانشگاهیان ایران اسلامی از وزیر آموزش و پرورش که به تعبیر خودش هم سالها از این محیط جدا بوده میخواهد با یک مطالعه دقیق و با استفاده از کارشناسان خبره و تاثیرگذار برنامه ریزی کند و اولویت بندیهایش به نحوی باشد که دچار روزمرگی نشود.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: امیدواریم طوری نشود که وقتی وزیر آموزش قرار است عملکردش را ارائه کند و پرسیده میشود چه یادگاری برای فرهنگیان و دانشآموزان گذاشتهای، مانند خیلی از وزرا و همگنان سابق خودش چیزی در چنته نداشته باشد.وزیر آموزش و پرورش اگر بخواهد با روزمرگی دوران تصدی خودش را بگذراند طبیعتاً دچار این مشکل خواهد شد.
وی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش کارهای مهمی دارد و کانون دانشگاهیان به عنوان بزرگترین تشکل دانشگاهی در سراسر کشور که البته ما بسیج اساتید را به دلیل اینکه یک هویت و بافت خاصی دارد را جدا میدانیم، از وزیر آموزش و پرورش می خواهد که زمانبندی و نقشه اجرایی درستی برای کارهای که وجود دارد، داشته باشد.
جعفری ادامه داد: هم اکنون سند تحول بنیادین همچنان بر روی میز قرار دارد و فقط گاهی به آن استناد می شود و درست روی آن کار نشده است. در بحث رتبه بندی معلمان هم به نظر میرسد همچنان با معلمان عزیز به نوعی بازی میشود.
سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: یک زمان که ما در مجلس بودیم گفتند برای رتبه بندی معلمان مثلاً به حقوق هر معلم پانصد هزار تومان اضافه میکنند ولی در واقع رتبهبندی این نبود. رتبه بندی که یکی از زیرنظام های سند تحول است مجموع یک بحثهای خیلی جدی است و شاید کیفیت در آن بیشتر از کمیت و وجه درآمدی وجود دارد که البته ثمره درآمدی خوبی هم برای فرهنگیان دارد اما بحث کیفیت بسیار مورد توجه قرار گرفته که وزیر آموزش و پرورش باید به آن توجه کند.
جعفری یادآور شد: یکی از سیاستهایی که وزیر آموزش و پرورش در رابطه با آن مباحثی مطرح کرد این بود که میگفت مدارس کم جمعیت را جمع کنیم و به سمت مدارس بزرگتر پیش برویم که اگر این اتفاق بدون کارشناسی انجام شود شاید حدود بیش از ۴۰ هزار مدرسه در روستاها باید جمع شود که این خطرناک است و موجب افزایش شدید نرخ ترک تحصیل و بی سوادی خواهد شد. این اقدام کار حساب شده را می طلبد و کانون دانشگاهیان به وزیر آموزش و پرورش هشدار میدهد که بدون برنامه ریزی و کار کارشناسی وارد این میدان نشود.
وی گفت: یکی از مباحث دیگر بحث مدارس شبانه روزی است که به نوعی عدالت تحصیلی بود ولی الان خیلی جدی گرفته نمی شود و به نظر میرسد باید به این مسئله توجه جدی شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه کارهای صوری و تشریفاتی نمیتواند کار جدی برای آموزش و پرورش محسوب شود، تصریح کرد: یکی از مسائل دیگر بحث متون تدریسی ماست که بحث خیلی مهمی است. ما اگر آموزش و متنهای درستی داشته باشیم این میتواند در آینده بسیار اثر گذار باشد که در این مسئله هم نیاز است کارهای جدی صورت گیرد و خواهش ما این است که وزیر آموزش و پرورش به گونهای کارها را اولویت بندی کند که به مشکل برنخوریم.
جعفری اظهار داشت: در بحث دانشگاهها هم میبینیم بعضاً به بحثهای حاشیهای پرداخته میشود یا عدهای حاشیه سازی می کنند. من نمی دانم بحث برداشتن دیوار دانشگاهها که یکباره در سطح وزیر و معاونان وزیر مطرح می شود، چه اولویتی دارد؟
وی افزود: بنده یک بار به آقای وزیر علوم گفتم اگر میخواهید کار ماندگار کنید، به دو کار توجه کنید، یکی بحث فروش رساله و پایان نامه، که همچنان دغدغه همه است و یکی بحث مافیای مجلات در دانشگاهها که خیلی اوقات کارهای سایه ای که از اعضای هیئت تحریریه مجلات علمی و پژوهشی ما گزارش می شود خطرناک است. یعنی به راحتی اکسپت نمی دهند که وزیر علوم و مجموعه وزارت باید این مسئله را به صورت جدی پیگیری کند. اینها کارهای ماندگاری است که به نظر بنده اگر وزیر علوم و آنها بپردازد جزء کارهای ماندگار خواهد بود.
جعفری افزود: یکی از مسائل دیگر توجه به مجلات داخلی و ارزش آنها است. متاسفانه الان طوری شده که طرف پول میدهد و به اسم ISI و مجلات خارجی مقاله منتشر میکند و بعد هم می آید و امتیازات بیشتری هم می گیرد. این مسائل باید جدی گرفته شود.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: انتظار ما این است چه در آموزش و پرورش و چه در وزارت علوم کارهای ماندگار صورت گیرد. از آقای وزیر علوم میخواهیم گزارش کند که نقشه جامع علمی کشور کجای کار است. یا اینکه بگو برای سند اسلامی شدن دانشگاه چه کاری تا کنون انجام شده است. به صورت کمی بگویند اگر ۱۰ پله تا اجرا وجود دارد ما چند پله را طی کرده ایم.
وی گفت: درباره سند آمایش آموزش عالی کشور و استان ها هیچ گزارش شفافی وجود ندارد که به کجای کار رسیده است. در بحث های فرهنگی هم که در گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب می فرمایند بار آن بر روی جوان هاست چه اتفاقی رخ داده است؟ به نظر می رسد افکار عمومی خیلی توجیه نباشند که وزیر علوم و سایر همکارانش چه کارهایی را در این رابطه انجام دادند. ما انتظار داریم در این خصوص کارنامه روشنی ارائه شود.
جعفری گفت: وزارت علوم میتواند از تشکل های دانشگاهی خارج از سیستم رسمی و به اصطلاح سمنی مانند همین کانون دانشگاهیان استفاده کنند ولی به نظر می رسد آقای وزیر خیلی در این زمینه ورود نکرده است.
سخنگوی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی اضافه کرد: ما ضمن اینکه قدردان زحمات و تلاش های عزیزان ما در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها هستیم انتظارمان این است که خیلی جدی تر و با یک بروز ظهور بیشتر در عرصه هایی که قانون به دوششان گذاشته بتوانند راهنما و همراه و همپای دانشجویان باشند.
انتهای پیام/