یکی از مزیتهای گردشگری، رونق اقتصاد محلی در مناطق گردشگرپذیر است که باید با ایجاد زیرساخت و تنوع در ارائه محصولات بومی آن منطقه جذابیت برای گردشگران ایجاد شود تا بازارهای محلی رونق بیشتری بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، گردشگری یکی از نیازهای مهم هر کشور و هر منطقه محسوب میشود و در برخی از کشورها درآمد سالانه و بودجه آن کشور بر اساس میزان گردشگرانی که به آن منطقه سفر میکنند تدوین میشود چرا که حضور هر گردشگر باعث رونق شغلهای محلی و رسمی میشود.
به این صورت که وقتی گردشگر وارد منطقهای میشود از هتل، اقامتگاه و بومگردی و تاکسی استفاده میکند، حتماً به بازارهای محلی سر میزند و از کسبهها و دستفروشها خرید میکند و سوغاتی به همراه میبرد، نقاط گردشگری مانند فضاهای بکر طبیعی و یا ایجاد شده توسط انسان مانند باغوحشها برای گردشگر جذاب است و برای دیدن این منظرهها حتماً هزینه میکند که سود این هزینهها مستقیم باعث رونق شغلهای محلی و ایجاد اشتغال پایدار برای مردم بومی هر منطقه میشود.
در استان سیستان وبلوچستان و به ویژه شهرستان چابهار نیز این گونه مناطق بسیار وجود دارد. مانند تالاب صورتی که اگر به آن سرزده باشید خواهید دید که دستفروشهای زیادی جهت فروش محصولات صنایعدستی حضور دارند و گردشگران هنگام بازدید از دریاچه صورتی حتماً از این دستفروشان محلی خرید میکنند و باعث رونق کار و افزایش درآمد بومیان منطقه میشود.
بومیان منطقه و صنعتگران به راحتی دست سازههای خود را در کنار این تالاب گردشگرپذیر در معرض دید مسافران و توریستهای داخلی و خارجی قرار میدهند و با توجه به جذابیت، خاص بودن و کیفیتی که این محصولات دارند مورد اقبال خوبی از سوی آنها نیز قرار میگیرد و رزق خود و خانوادهشان را فراهم میکنند.
به همین علت باید برنامهریزی صورت بگیرد تا صنایعدستی استان که هویت منطقه هستند بیشتر در معرض دید گردشگران قرار بگیرند و با ایجاد بازارچههای محلی علاوه بر مناطق بکر گردشگری مناطق گردشگری تجاری بومی ایجاد کرد.
در همین خصوص فاطمه خیراتی کارشناس گردشگری در این باره میگوید: به گردشگری باید به عنوان یک مزیت در حوزه اقتصاد فرهنگ توجه کرد چرا که با جذب گردشگر قطعاً در حوزه اقتصادی آن منطقه رشد خواهیم داشت و همچنین آدابورسوم فرهنگی آن منطقه به تمامی جوامع بیشترشناسانده خواهد شد.
او با بیان اینکه گردشگری نوعی رسانه تخصصی است، میافزاید: اگر توجه کنید در دهههای گذشته منطقه چابهار و صنایعدستی آن زیاد مورد شناخت مردم کشور نبود و حضور گردشگران نیز در این منطقه بسیار کم بوده است اما با افزایش زیرساختها و حضور گردشگران و تبلیغات رسانهها این منطقه دارای رشد اقتصادی زیادی شده و همه شاهد هستیم که گردشگران با حضور در شهر چابهار در هنگام برگشت اقلام بسیاری از بازارهای تجاری و محلی و بومیان این منطقه خریداری میکنند.
منطقه آزاد تجاری و بازار محلی شهر چابهار نماد رشد اقتصاد گردشگری این منطقه هستند و همزمان با حضور گردشگران در ایام خاص مانند نوروز شلوغی زیادی در این بازارها وجود دارد و این به معنای افزایش شغل و سودآوری برای بومیان است.
خیراتی با اشاره به اینکه منطقه چابهار همچنان بکر است و نیاز به زیرساختهای زیادی دارد، اظهار میکند: گردشگر زمانی که به یک منطقه سفر میکند انتظار دارد حداقل نیازهای وی برطرف شود تا از سفر خود لذت ببرد، از گذشته تاکنون شاهد پیشرفت در حوزه زیرساختهای گردشگری هستیم و ساخت هتلهای مختلف در شهر چابهار نماد این مسئله است؛ اما باید به این اندازه قانع نباشیم و سعی کنیم حوزه گردشگری چابهار را تا سواحل بریس ادامه دهیم.
این کارشناس حوزه گردشگری با بیان اینکه در منطقه بریس و گواتر نقاط بکر و دیدنی زیادی وجود دارد، میگوید: اگر دقت کنیم از چابهار به بعد زیر ساخت مناسبی برای جذب گردشگران وجود ندارد و بازارهای محلی خاصی جهت رونق اقتصادی بومیان آن منطقه ساخته نشده است که این یک ضعف است و باید مورد توجه دولت و سرمایهگذاران بخش خصوصی قرار بگیرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان نیز با تأکید بر نقش پررنگ صنایع دستی در معرفی استان میگوید: محصولات صنایع دستی و قابلیتهایی که این استان دارد بر هیچکس پوشیده نیست و تا امروز نیز اقدامات زیادی برای معرفی آن شده است.
وحیده رخشانی میافزاید: محصولات فاخر و صنایع دستی این استان به کشورهای اروپایی نیز صادر شده اما ضرورت دارد تا این کار ساماندهی شده و نقش صنایعدستی در ارزآوری به صورت ملموس و دقیق ثبت شود که در این خصوص نیز اقداماتی در حال انجام است.
او ادامه میدهد: با توجه به اینکه اکثر مواد اولیه مورد نیاز صنایع دستی استان در مناطق و شهرهای محل زیست صنعتگر وجود دارد، این افراد به راحتی میتوانند نسبت به تولید اقدام کنند و خودشان نیز به صورتهای مختلف از جمله دست فروشی و حضور در نمایشگاهها و عرصه به فروشگاهها، محصولات خود را به فروش میرسانند.
به گفته رخشانی، در نظر داریم تا این کار را نیز ساماندهی کنیم و همه هنرها و صنایع دستی در یک مکان گرد هم جمع شود که در این رابطه نیز بنای تاریخی ملک در دست مرمت و بهسازی است تا به عنوان بازارچه رسمی و دائمی تولید، معرفی و فروش صنایع دستی استان فعال شود./انتهای پیام
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی