معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: تیراژ کل روزنامههای کشور زیر یکمیلیون نسخه است در حالی که قبلا یک روزنامه به تنهایی ۵۰۰ هزار نسخه تیراژ داشت.
محمد خدادی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانههای خوزستان اظهار کرد: طی دو هفته گذشته بخشی از یارانه رسانهها پرداخت شد و مابقی هم در حال پرداخت است.
وی ادامه داد: رسانههای خوزستان با توجه به شرایطی که دارند نسبت به دیگر استانها مبلغ بیشتری برای آنها در نظر گرفته شده است.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: یارانه بیشتر به رسانهها همه مشکلات آنها را حل نمیکند و تنها بخشی از آن را مرتفع میسازد.
خدادی گفت: یارانهها قرار بود برای اطلاع رسانی داده شود و جریان اطلاع رسانی و گردش اطلاعات میان نخبگان، زندگی مردم، اصناف مختلف، حرکت جامعه، آسیب شناسی را در کشور توسعه دهد نه اینکه بابت تقویت مشاغل باشد.
وی با تأکید بر اهمیت اقتصاد، محتوا و هویت در رسانه یادآور شد: در صنف ما همه وارد موضوع رسانه شدند؛ روابط عمومیها باید به جای رسانه داری، رسانه مداری کنند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: ما در کشور ۲۰۰ روزنامه داریم که کل تیراژ آنها زیر یک میلیون است و در حالی که در گذشته تنها یک روزنامه ما ۵۰۰ هزار تیراژ داشت.
خدادی اضافه کرد: تکثر رسانه به معنای تعمیق آن نیست، باید ببینیم مشکل کار از کجاست و نقایص را برطرف کنیم و در شرایط موجود به رقابت با دیگر رسانهها بپردازیم.
وی یادآور شد: ما ۱۱ هزار مجوز داریم و وقتی چیزی زیاد شد کیفیت پایین میآید.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد تصریح کرد: رسانهها باید زاویههای پنهان را پیدا و همبستگی و پیوستگی ایجاد کنند و زندگی مردم را در ابعاد مختلف رونق دهند.
به گفته خدادی، تقویت رسانههای آنلاین و یا مکتوب موجب تضعیف دیگری نمیشود چون ما در جامعهای زندگی میکنیم که بازار عرضه و تقاضاست و برای بقا باید تلاش کرد و برنامه داشت.
وی افزود: در کشور ۲۰۰ روزنامه مجوز دارند در حالی که تنها ۲۰ روزنامه فعال است و مجوزها باید ساماندهی شود و هر کسی که مجوز رسانهای را دارد باید فعالیت داشته باشد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بیان کرد: در حال حاضر مدل، محتوا و سطح خروجی رسانه ما مربوط به دهه ۶۰ است و امروز نسخههای سراسری دیگر جوابگو نیست و رسانهها باید بر اساس مختصات استان خود به صورت تخصصی فعالیت کنند.
خدادی اضافه کرد: امروز دوران تغییر کارکرد رسانه هاست؛ باید با هوشیاری وارد مدل جدید شویم و با مطالعه روشهای جدیدی را پیدا و ساختارهای جدید ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: در این میان حاکمیت هم باید به ما کمک فکری و زیرساختی بدهد ولی اگر نخواهیم این تغییر را بپذیریم ربطی به هیچ دولتی ندارد؛ ایمن یک جریان جدید رسانه است و باید بدانیم رسانههای دیروز و امروز با هم متفاوت هستند.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: رسانهها باید موضوعات را از هم جدا کنند برخی مشکلات که مربوط به تحریم و شرایط اقتصادی است که همه درگیر آن هستند ولی باید این موضوع را از اصل و بحث کلی رسانه جدا کنیم.
خدادی اضافه کرد: باید بدانیم چرا مردم روزنامه نمیخوانند و در این زمینه به دنبال نقایص و نقاط ضعف خود باشیم.
وی یادآور شد: باید محتوای رسانهها را ارتقا دهیم، این یک نقص است دلیل آن این است که در گذشته از اطلاعات به مخاطب میرسیدیم و امروز از مخاطب به اطلاعات می رسیم.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تأکید بر همکاری و شراکت رسانهها و ایجاد همبستگی و پیوستگی میان آنها، گفت: ما به همه نوع رسانه نیاز داریم ولی باید دنیا رسانه را بشناسید؛ ما در رسانه نیازمند تحول، نگاه نو، واکاوی و آسیب شناسی هستیم.