جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2824
منتشر شده در چهارشنبه, 29 ارديبهشت 1395 10:09
تعداد دیدگاه: 0
جایگاه روابط عمومی از نگاه شهردار اصفهان:

گفتمان سازی ، خلاقیت و نوآوری و گفتمان سازی دو کلید واژه های شهردار اصفهان است. کلید واژه های که شهردار اصفهان انتظار دارد نمود ظاهری و بیرونی آن را با مدیرانی که به اصطلاح خودش گلخانه ای نیستند، تحقق بخشد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، شهردار اصفهان اطلاع رسانی و بستر روابط...

گفتمان سازی ، خلاقیت و نوآوری و گفتمان سازی دو کلید واژه های شهردار اصفهان است. کلید واژه های که شهردار اصفهان انتظار دارد نمود ظاهری و بیرونی آن را با مدیرانی که به اصطلاح خودش گلخانه ای نیستند، تحقق بخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، شهردار اصفهان اطلاع رسانی و بستر روابط عمومی را بر خلاف نگرش برخی مدیران یک فرصت و ابزار مناسب برای عینیت بخشیدن به واژه هایی تازه جان گرفته در شهر می داند.
در همین زمینه مهدی جمالی نژاد با پاسخ به پرسش های در خصوص آنچه از "روابط عمومی ها باید انتطار داشته باشیم" و نیز "روابط عمومی ها در کجا ایستاده اند" تجربیات ایده آل های خود از حوزه روابط عمومی را برای ما تبیین کرده است.
نظر شما در خصوص تاثیر روابط عمومی بر کار بهتر یک مدیر چیست؟
روابط عمومی را دیگر نمی توان تنها چشم ، گوش و زبان یک مجموعه دانست بلکه روابط عمومی امروز مغز متفکر سازمان است، سازمانی که باید در عرصه جریان ها ورود پیدا کند، عصری که یقینا جریان سازی و دیپلماسی رسانه می تواند گفتمان قالب را در یک شهر و کشور تغییر دهد و طبیعتا هیچ نهادی و سازمانی نمی توانند بدون موفقیت در حوزه روابط عمومی و مدیریت حرفه ای ارتباطات به نقش آفرینی مطلوب خود دست یابد. از همین حیث هرچه یک سازمان دارای روابط عمومی پویاتری باشد قطعا در پیشبرد امور مدیریتی و هماهنگی با نقشه راه ترسیم شده برای سازمان هم تاثیر مثبتی از خود برجای خواهد گذاشت و یقینا در این عرصه، نوعی از روابط عمومی می تواند این گفتمان را جاری سازد که کاربست دانش و نوآوری باز شهری را بکار گیرد.
آیا تاکنون از جانب روابط عمومی ها ضربه ای هم به شما یا کار شما وارد شده است؟
خیر. به آن صورتی که ما ضرر را معنا می کنیم در دوران مدیریت خود در شهرداری و پیش از آن آسیبی از ناحیه روابط عمومی به من وارد نشده است اما سطح انتظارات از این جایگاه در نگرش من همواره بالا بوده است و البته اصفهان در این حوزه به سبب مدیرانی که برای قرار گرفتن در این مسند تربیت کرده است وضعیت بهتر و رو به رشدی دارد.
در حیطه کاری خود هم باید با اشاره کنم که روابط عمومی بازوی مدیریت شهری در راستای تحقق گفتمان سازی نوین بر مبنای شهر خلاق و دانش بنیان است که برای صیانت و پاسداری از سیاست ها و برنامه های شهرداری در این مسیر حرکت می کند و قطعا وظیفه دارد همپای سایر نهادهای شهری گفتمان غالب شعری را تغییر دهد و هنگامی به کار مدیریت شهری ضربه وارد می کند که از این قطار سریع السیر عقب بماند.
تجربه ای از اینکه یک روابط عمومی باعث افزایش سرعت پیشرفت کار شما شده باشد دارید؟
همانطور که پیش تر هم اشاره کردم، سیر تکاملی روابط عمومی ها و مدیرانی که در سال های اخیر برای این منظور در اصفهان انتخاب شده و می شوند نشان داده که اعتقاد مدیران به لزوم برخورداری از روابط عمومی ایده پرداز و خلاق، رو به فزونی گذاشته است. به همین سبب باید بگویم در حوزه های کاری بنده تاکنون عهده دار آن بودم، با تعاملی که روابط عمومی ها با مدیران در راستای رسیدن به اهداف ایجاد کرده اند، دید مثبتی به عملکرد روابط عمومی ها دارم.
تحقق شهر خلاق و دانش محور که ما در جهان شهر اصفهان به دنبال آن هستیم بی شک بدون کمک ، حمایت و همراهی مجموعه مدیریت شهری مخصوصا روابط عمومی شهر میسر نخواهد بود و محققا اگر مدیریت شهری تاکنون توانسته در عرصه مرحله حساس سازی نخبگان،خبرگانی و عموم مردم موفقیت هایی را کسب کند از توفیقات روابط عمومی های مدیریت شهری است.
و البته نباید فراموش کرد که شهر در تمام وظایف عمرانی و خدماتی خود حتی یک ثانیه هم از کار نایستاده و هر روز پروژه های بزرگ شهری و حتی ملی در نصف جهان با سرعت بسیار زیادی در حال پیشروی است و این کار اطلاع رسانی و روابط عمومی مدیریت شهری را سخت تر و بیشتر کرده است در حالیکه در عرصه عمرانی اصفهان سرعت پروژه های شهر تمام رکورد های معمول را زده و با سرعت هرچه تمام در حال اتمام است یقینا وظیفه روابط عمومی در انعکاس آنها بسیار موثر است.
اگر در حال حاضر به شما پیشنهاد کار به عنوان مدیر یک روابط عمومی داده شود، قبول می کنید؟
پاسخ دادن به این سوال در فضای کلی چندان کار آسانی نیست. تصمیم گیری در این خصوص به شرایطی که در زمان خود حاکم است، بستگی دارد اما در مجموع نظر منفی در خصوص قبول جایگاه روابط عمومی ها ندارم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی اطلاع رسانی را یک کار هنرمندانه تعریف می کنند و تاکید دارند که: به طور هنرمندانه اطلاع رسانی کنید تا مردم تا عمق جانشان قبول کند. پس اتمسفر شهر دانش مبنا باید نوآورانه و مبتکرانه باشد. این موضوع و رسالت های بی شمار روابط عمومی، کار در این عرصه را بسیار سخت می کند و مطمئنا یک استاد متخصص متعهد می تواند دراین عرصه خوش ظاهر باشد.
به نظر جنابعالی ، باید در تعریف وظایف روابط عمومی ها، کلید واژه (خدمت به مدیر) گنجانده شود یا ( خدمت به مدیریت)؟
روابط عمومی با یک نگاه واقع بینانه بر عملکرد مدیریت شهری باید هر لحظه ارزیابی درستی از وضع موجود داشته باشد و با یک نگاه کامل و جامع برای صیانت و پاسداری از سیاست های و برنامه های مدیریت شهری تلاش کند، همچنین نقش مهمی درانتقال مفاهیم و تجربیات برای تکامل اندیشه و سیر هندسه حرکت گفتمانی جهان شهر اصفهان با بهره گیری از ابزار صحیح در جهت اطلاع رسانی شفاف و دقیق پرداخته تا در نهایت با کسب اعتماد مردم و فرو ریخت کامل دیوار بی اعتمادی تلطیف کننده روابط درونی و بیرونی مدیریت شهری باشد. پس روابط عمومی به مدیریت خدمت می کند که در آن بیشترین سهم از آن مردم است.
از دیدگاه مدیریت شهری ، چه ضعف هایی در حال حاضر بر حوزه روابط عمومی در شهراصفهان حاکم است؟
روابط عمومی در سه حوزه در حال جهاد است، حوزه اول حوزه همراهی و همکاری تام در جریان سازی تحقق قدرت گفتمان در شهر اصفهان است، در حوزه دیگر اطلاع رسانی پر قدرت همه اتفاقات بزرگ و کوچک شهری که برای مردم شهر از اهمیت خاصی برخوردار است و حوزه سوم اینکه زبان گویای مردم باشد با مسئولان شهری و شاید در این مسیر ضعف های دیده می شود که ناشی از شدت و گستردگی وظایف و فعالیت ها است.
اگر به فرض یک روز قرار باشد که حوزه روابط عمومی از شهرداری اصفهان یا جایی که شما مدیر آن هستید، حذف شود ، آیا شما باز هم حاضر هستید در جایگاه مدیریتی خود باقی بمانید؟
روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریت شهری در تحقق شهر خلاق، دانش مبنا و دانایی محور و نیز ارتباط مردم با مدیریت شهری نقش مهم و اساسی دارد آنگونه که تلاش کرده مردم، شهردار را از خودشان بدانند، پس محققا بدون حوزه روابط عمومی نمی توان به کار ادامه داد.
با توجه به شناختی که از روابط عمومی ها دارید، آیا موافق حضور مدیران روابط عمومی ها در پست های عالی تر مدیریتی و اجرایی هستید؟
روابط عمومی ها جزء مدیران پرکار و پر تلاش عرصه مدیریت شهری هستند ، مدیرانی که تحقیقا توان پست های عالی تر مدیریتی و اجرایی را دارند و آن توانایی را درعملکرد خود در بخش های مختلف روابط عمومی نشان داده اند.
جایگاه آینده روابط عمومی در اصفهان را چگونه پیش بینی می کنید؟
اصفهان اکنون شهری است که عمدتا به علت داشتن ویژگی سخت افزاری به جمع شهرهای خلاق پیوسته است و ما در صدد آن هستیم که اصفهان به سوی شهر خلاق از منظر نرم افزاری نیز حرکت کند.
اصفهان به صورت سنتی ظرفیت های فراوانی از خلاقیت و مزیت مطلق نسبی دارد اما لازم است با حرکت به سوی یافتن مزیت رقابتی نیز حرکت کند مزیت رقابتی در شهر خلاق یعنی خلق مستمر حوزه های تازه از هنر و گسترش مرزهای هنر و صنعت.
روابط عمومی ها جایگاه دیپلماسی گفتمان غالب در شهر هستند امروز روابط عمومی ها در دنیای بسیطی زندگی می کنند که به واسطه گستردگی و تنوع ابزار ارتباطات، کیفیت و کمیت ارتباطات اهمیت یافته است و قطعا آینده از آن کسی خواهد بود که از تعداد ابزار های متنوع تر و با کیفیت تر و کیفی تر بهره گیرد.

نوشتن دیدگاه