به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش...
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه اولین دوره توانمندسازی مسؤولان بسیج فرهنگیان و مدیران کانونها و شورای استانی سراسر کشور که با عنوان «طرح اعتلای بسیج فرهنگیان» و به یادبود نخستین معلم شهید مدافع حرم مجید عسگری جمکرانی در مجتمع فرهنگی ـ تربیتی امام رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام (ص) فلسفه بعثت را مبتنی بر مکارم اخلاق میداند و اگر قرار است انسان به مکارم اخلاق برسد حتما باید بر روی نفس خویش پا بگذارد و از خودش عبور کند و نقطه اشتراک همه انبیای الهی در رسیدن به این مهم، گذشتن از خود بوده است.
وی افزود: مکارم اخلاق حلقه گمشده جامعه ما در رویارویی با آسیبهای اجتماعی است و در این بین قرآن کریم سه راهبرد کلان را برای مقابله با آسیبهای اجتماعی بیان میکند و آن راهبردها نماز، انفاق و تغییر در خود و خودسازی است.
کاظمی با اشاره به اینکه علل و ریشه آسیبهای اجتماعی عوامل فردی، عوامل روانی، خانواده و عوامل اجتماعی است، تصریح کرد: در گذشته خانواده، مدرسه و جامعه به ترتیب بیشترین نقش را در تربیت دانشآموزان برعهده داشتند و قطعاً جایگاه خانواده در زمینه مسائل اخلاقی و تربیتی کودکان، جایگاهی رفیع و بی بدیل است اما امروزه جامعه و محیط گسترده فضای مجازی سهم عمده را در مسائل تربیتی نوجوانان ایفا میکنند و ذکر این نکته مهم است که تقویت بنیههای دینی و اعتقادی خانوادهها، بسیاری از آسیبهای اجتماعی را از بین خواهد برد و ما باید معرفت جامعه مخاطب را نسبت به آموزههای دینی بیشتر تبیین کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در وزارت آموزش و پرورش از طریق سه درگاه، وضعیت آسیبهای اجتماعی دانشآموزان را بررسی میکنیم که این درگاهها شامل آزمون سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان در پنج حیطه و 24 شاخص با اولویت دوره متوسطه اول، سامانه کشوری نماد برای غربالگری آسیبهای اجتماعی در جهت آموزش و توانمندسازی دانشآموزان و در نهایت آزمون غربالگری پایه است و با استفاده از تحلیل آماری این سه درگاه در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان گام برمیداریم.
وی در ادامه اولین و مهمترین کار در حوزه آسیبهای اجتماعی را کنترل این آسیبها و ناهنجاریها دانست و عنوان کرد: در زمینه آسیبهای اجتماعی رویکرد پیشگیری، کنترل و توانمندسازی به عنوان برنامه اصلی نظام تعلیم و تربیت در دستور کار قرار گرفته و قطعاً مسائل اخلاقی و تربیتی جزو اولویتهای وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
کاظمی افزود: حوزه پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در کنار سایر برنامهها سه استراتژی کلان را در جهت مقابله با آسیبهای اجتماعی در دستور کار قرار داده است که شامل توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، تقویت مهارتهای ارتباطی و آداب و فضائل اخلاقی و نیز ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانشآموزان با استفاده از فعالیتهای گروهی و اردویی است و در این بین مشارکت و همافزایی تمام نهادها و تشکلها در جهت مبارزه با آسیبهای اجتماعی حائز اهمیت است.
در اولین دوره توانمندسازی مسؤولین بسیج فرهنگیان و مدیران کانونها و شورای استانی سراسر کشور که با عنوان «طرح اعتلای بسیج فرهنگیان» از تاریخ دهم لغایت 12 شهریورماه در مشهد مقدس برگزار شد بیش از 550 نفر از مسؤولان بسیج فرهنگیان استانهای کشور شرکت داشتند.
همچنین در آیین اختتامیه این مراسم از کتاب با عنوان هدیههای آسمانی نوشته خدامراد نجفی حاجیور رونمایی شد.
انتهای پیام/