لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان برای بررسی به اعضای شورا تقدیم شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد نورصالحی پیشازظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن گرامیداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا پیرامون ترافیک شدید در کلانشهر اصفهان، اظهار داشت: در مراکزی که تمرکز فعالیت پزشکان وجود دارد شاهد ترافیک شدیدی هستیم. با وجود آنکه شهرک سلامت ساخته شده اما همچنان مطب پزشکان در مرکز شهر در حال فعالیت هستند.
وی افزود: با وجود آنکه ساخت شهرک سلامت در 4 نقطه در کلانشهر اصفهان برنامهریزی شده بود اما همچنان این اتفاق نیفتاده است. در سالهای اخیر پارکینگهایی در مرکز شهر و اطراف مراکز تجمعی ساختمان مرتبط با پزشکان احداث شد اما باز هم در ساعات اوج ترافیک این پارکینگها از جمعیت اشباع میشوند و دیگر خالی از ظرفیت است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان آنکه ترافیک در ساعاتی از صبح و عصر در بیشتر خیابانهای شهر دیده میشود، بیان کرد: با توجه به اینکه شرایط کرونایی رو به پایان است و فعالیت مدارس و دانشگاهها حضوری میشود به طور قطع شاهد افزایش ترافیک بیشتری در سطح خیابانهای خواهیم بود.
وی گفت: روزی سازمان اتوبوسرانی اصفهان یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس فعال داشت و میانگین سن اتوبوسها 4 سال بود. اما امروز در وضعیتی قرار داریم که تنها 600 اتوبوس فعال داریم و در مسیرو خطهایی که حرکت اتوبوسها 10 تا 15 دقیقه یکبار است در این صورت مطلوبیت استفاده از اتوبوس کاهش مییابد.
نور صالحی با اشاره به طرح مصوب، پیرامون رتبه بندی خیابانها و هزینهبر بودن تردد در خیابانهای مرکز شهر عنوان کرد: امیدوارم شرایط اجرای این طرح فراهم شود که در این راستا از پلیس راهور خواستاریم که همکاریهای لازم را در این حوزه با شهرداری داشته باشند تا شرایطی ایجاد شود که در مراکز تجمع و تردد زیاد، امکانات حمل و نقل عمومی به ویژه در خط یک مترو بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
وی پیرامون روند تدوین بودجه 1401 خاطر نشان کرد: این بودجه در مهلت قانونی تهیه شده که امروز به شورا ارائه میشود، امیدواریم با زمان بندی مناسب بتوانیم مراحل رسیدگی و تصویب بودجه را به نتیجه برسانیم که شهرداری پیش از شروع سال جدید برنامه خود پیرامون بودجه مصوب را بداند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان آنکه شورا تأکیداتی درباره بودجه 1401 دارد، بیان کرد: این تأکیدات شورا شامل تقویت رویکرد فرهنگی در ادامه امور شهر، توجه به اقتصاد مقاومتی و افزایش بهرهوری، شفافیت، بهبود فرآیندها، توجه به مناطق کم برخوردار، مناطق فرسوده و تاریخی، محله محوری و کاهش آسیبهای اجتماعی، رونق گردشگری و استقرار کسب و کارهای دانش بنیان و ایجاد زمینه مشارکت سرمایهگذاران در تکمیل زیرساختهای شهری است.
وی خاطر نشان کرد: شورا در بررسی و تصویب بودجه به نکات مذکور توجه میکند تا بودجهای تصویب شود که اهداف و برنامههای شورا و شهرداری به منصه ظهور برسد.
بودجه مدیریت شهری 1401 به شورای اسلامی شهر تقدیم شد
در ادامه جلسه علی قاسمزاده شهردار اصفهان ضمن تقدیم بودجه پیشنهادی سال 1401 به شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: نخستین بودجه در دوره حوزه مدیریت جدید شهری امروز به شورای اسلامی شهر تقدیم شد. چیزی که از سوی تیم تنظیم کننده تدوین بودجه مورد نظر بود عبارت بود از 1404 که سندی بالادستی و منشور و تأکیدات شورای اسلامی که افق پیش رویی را برای شهر ترسیم کرده است.
وی ضمن تأکید ویژه بر پروژههای مادر همچون مترو و حلقه چهارم ترافیکی در بودجه 1401 مدیریت شهری بیان کرد:در ابتدای کار2 رویکرد میان تنظیم کنندگان مبنی بر افزایش بودجه یا حفظ وضع موجود مورد سوال بود.
شهردار اصفهان با بیان آنکه بررسی 10 سال گذشته بودجه شهرداری اصفهان و بازنگری آنها ما را به سوی تنظیم بودجه افزایش برد خاطر نشان کرد: همه مدیران در همه ردهها همچون مدیران مناطق و ستادی درگیر بحث تدوین بودجه بودند که سعی ما برآن بود با تعامل با مدیران میدانی بحث تدوین بودجه با کیفیت بالا صورت پذیرد.
قاسمزاده خاطرنشان کرد: آنچه امروز تقدیم میشود بودجه پیشنهادی است و شورا حق قانونی دارد که در تنظیم آن ورود کند، اگر نکاتی وجود دارد که از دید ما پنهان مانده یا اینکه مواردی باید از اولویت خارج شود توسط شورا مورد توجه قرار میگیرد.
افزایش 45 درصدی بودجه شهردای 1401 اصفهان
وی با اشاره به افزایش 45 درصدی بودجه مدیریت شهری نسبت به سال گذشته، گفت: بودجه امسال 11 هزار و 300 میلیارد تومان است. بر این اساس بودجه سازمانها 4 هزار و 785 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 17 درصد افزایش یافته که 5 هزار و 265 میلیارد تومان از بودجه نیز برای شهرداری مرکزی در نظر گرفته شده است.
شهردار اصفهان با بیان آنکه حدود 6 هزار میلیارد تومان به مناطق و ناژوان اختصاص یافته است، عنوان کرد: کاهش آلودگیهای محیطی با تمرکز بر کاهش تولید آلایندههای هوا، ارتقا جایگاه شهر اصفهان با توجه به توسعه گردشگری، فرهنگ و هنر و افزایش بهره وری سرمایههای سازمانی از اهداف کلان برنامه راهبردی 1405 است که در این بودجه مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به سهم برخی حوزهها از بودجه 1401 پیرامون اختصاص بودجه در سایر بخشهای تحت نظارت شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: 38 درصد از بودجه به حوزه حمل و نقل، 17 درصد به خدمات شهری، 12 درصد مالی و اقتصادی، 11 درصد منابع انسانی، 9 درصد حوزه فرهنگی و اجتماعی، 2 درصد شهرسازی و 2 درصد به عمران شهری اختصاص یافته است.
قاسم زاده تصریح کرد: رشد بودجه روند منطقی را نسبت به 5 سال گذشته داشته است. با توجه به درایت و همه جانبه نگری و تنوع تخصص در شورا نسبت به خروجی بسیار خوب بودجه برای عملیاتی شدن اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی اطمینان خاطر داریم.
باید از سرایت مفهوم بی تفاوتی سازمانی پیشگیری شود
مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: در طول این شش، ماه کمتر از 2 درصد از همکاران مدیریت شهری در بخشهای مختلف سازمانی به واسطه بازنشستگی، تمایل شخصی و مصلحت مدیران ارشد تغییر کردند که این تغییرات براساس ذات طبیعت طبیعی است که امیدوارم این تغییرات برای تمامی طرفهای تغییر منشأ خیر باشد.
وی با بیان آنکه 2 درصد از انتصابات جدید به طور حداکثری مورد صلاحیت اکثر صابحنظران بودهاند گفت: اگر چه ممکن است اندکی از آنها توسط برخی دیگر به جناب شهردار و مدیران ارشد ایشان معرفی شده باشند، اما بر آگاهان ادوار مختلف شهرداری پوشیده نیست که انتصاب آنها از آگاهانهترین، آزادانهترین و مسئولانهترین انتخابها در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر اصفهان است.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان آنکه امیدواریم که پیامد این آزادی عمل ارتقای اعتماد عمومی به شورای اسلامی شهر باشد با خطاب قرار دادن 2 درصد از کارکنان تغییر یافته، بیان کرد: لازم است که چند نکته را به عنوان توصیه به این دوستان مطرح کنم. نخست آنکه خلاقیت و نوآوری سازمانی تنها راه خروج از چرخه پرتکرار رکود و روزمرگیها برای به یادگار گذاشتن برگی نو در تقویم حکمرانی سالهای ابتدایی قرن چهاردهم اصفهان است.
وی افزود: درخواست دارم به منظور بهرهوری سازمانی همه مدیران جدید برای شناخت عمیق مفهوم نوآوری سازمانی از رویههای جدید همچون برگزاری کارگاههای فراگیر و هدفمند بهرهمند شوند.
نباتینژاد در اشاره به توصیه دوم خود عنوان داشت: با وجود روحیه تعاملی کمسابقة شهردار محترم با همه سطوح همکاران و مردم و شناخت ایشان از حوزه روانشناسی سازمانی، نشانههایی از سرایت و تسری مفهوم بیتفاوتی سازمانی به بخش قابل توجهی از بدنه مشاهده میشود.
وی با بیان آنکه این پدیده نهچندان نوظهور اگر چه در مقایسه با بسیاری از سازمانهای دیگر سهم، شدت و قدمت کمتری در مدیریت شهری دارد خاطر نشان کرد: با توجه به احوالات فردی، سیستمی و نیز اَبَرچالشهای محیطی همچون کرونا، تورم، کمآبی و آلودگی هوا خطر تسری، تعمیق و ماندگار شدن این بیتفاوتی در سازمان وجود دارد. از مدیران و همکاران شهرداری میخواهم که هر کدام از ایشان با حلم و تدبیر، روشنیبخش محیط پیرامون خود باشند و با توصیه به دیگران در مسیر کنترل و حل این چالش مضمحلکننده گام بردارند.
رئیس مرکز پژوهشهای شورای اسلامی شهر اصفهان متأسفانه خبرهای ناگواری از نوع فرایند بودجهریزی در برخی مناطق، سازمانها و شرکتهای پردرآمد شهرداری به گوش میرسد، تصریح کرد: مدیران مراقبت کنند پیمانکاران سرقفلیدار مناطق برایشان نسخه بودجههای منطقهای را ننویسند. به هیچ وجه قابل توجیه نیست که درآمد مناطق پردرآمد در همان مناطق، صرف لوکسسازی منطقه شود. به شخصه معاونتهای برنامهریزی، مالی اقتصادی، عمران، خدمات شهری، فرهنگی و ترافیک را مسئول تحقق عدالت فضایی و توسعه متوازن در شهر میدانم.
وی در اشاره به توصیه چهارم عنوان کرد: پشت میز نشستنهای روزانه عاملی برای دورشدن از مردم و اخذ تصمیمهای تخیلی و فانتزی است. از طرفی ترجمانی از انقلابیگری در مدیریت شهری مرد میدان بودن است. لذا اگر ادعای حرکت در مسیر حاج قاسم داریم، باید جدا از دریافت درخواست شهروندی از طریق نامه و رسانه مردمی 137 و سایر درگاهها، رؤسای محترم ادارههای عمران، خدمات شهری، حملونقل و فرهنگی اجتماعی مناطق 15 گانه با انجام پیمایشهای میدانی و دورهای، سیاههای مکانمند از گلوگاههای منطقهای مربوط به حوزة تخصصی ماموریت خود ترسیم و متعهدانه پیگیر حل آن باشند.
به مردم قول دادهایم که شهر را گران اداره نکنیم
مجید نادرالاصلی با اشاره به فصل تعیین بودجه اظهار داشت: رو به افزودن هزینه برخی خدمات آوردهایم که در جای خود قابل بحث است و نباید فراموش کرد که ما به شهروندان قول دادیم که با ننداختن هزینه شهر بر دوش مردم آن را گران اداره نکنیم. بحث درآمدهای پایدار و استفاده از فرصتهای سرمایهگذاری و دعوت از نیروهای مومن و کاردان برای ارائه طرحهای اقتصادی با نگاه به ظرفیتهای فوق العاده اصفهان و اقتصاد مقاومتی فرصتی مغتنمی است که مردم توقع دارند که در این راستا ازسیاستهای اقتصاد مقاومتی بهره برده شود.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن آنکه شعار ما میتوانیم را شعاری محوری دانست افزود: امروز شرایط اداره اصفهان و کلانشهرها سخت است، برای اداره شهر باید به استعدادهای فوق العاده موجود توجه و تکیه کرد.
وی با اشاره به ظرفیت خوب اصفهان در بخش گل و گیاه بیان کرد: اصفهان میتواند ترمینال صادرات تولیدات گل و گیاه باشد که باید این ظرفیت در شهر ایجاد شود. اصفهان قطب صنعتی بوده و امروز با تغییر نگاه به صنعت و تشنه کامی شهرکهای علمی و دانش بنیان، میتوان به سرمایههای هنگفتی رسید. مدیران این شرکتها اعلام میکنند خدمات آنها در خارج از استان و کشور با استقبال روبرو میشود اما در اصفهان مورد توجه قرار نمیگیرد.
رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: طرح شفافیت تصویب شد و امروز هم موضوع گفتوگوی محافل شده است، باید بگوییم شفافیت در توجه بیشتر به مردم و استفاده از ظرفیتهای فکری آنها در همه حوزههاست و باید به نکات مدنظر مردم توجه ویژه شود. پیشنهاد میکنم همکاران در شورا و مدیریت شهری نسبت به ایجاد میزهای خدمت در مناطق شهرداری و گزارش اقدامات به نحو صحیح اطلاع رسانی کنند.
وی با بیان آنکه نفس مردم اصفهان از آلودگی هوا به شماره افتاده گفت: یا پیرامون ترافیک و گلوگاههای حمل و نقل شهری برنامه ندارید؟ از مدیریت استان و سازمانهای ذیربط و نیروی انتظامی میخواهیم برای حل این مشکل یاری کنند.
بیتوجهی به اجرای پروژه بهشتآباد
عباس حاجرسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان نیز در نطق میان دستور خود در این جلسه اظهار داشت: متأسفانه با وجود اینکه از 20 سال پیش موضوع اجرای پروژه بهشتآباد مطرح بوده، هرگز برای آن تصمیم جدی صورت نگرفته و متأسفانه این مسئله در حال فراموشی است.
وی با بیان اینکه بارهای زیادی به صورت غیرقانونی بر زایندهرود ایجاد شده که دولت باید برای آن تدبیری بیندیشد، تصریح کرد:نباید اجازه بدهیم که بارگذاریهای مختلف بر زایندهرود انجام شود و دولت باید پیرامون تخصیصهای بدون حساب و کتاب بر زایندهرود پاسخگو باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای شهر اصفهان تصریح کرد: خط دوم و سوم مترو و الحاق پروژه متروی بهارستان به اصفهان و شاهینشهر 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در شرایطی که دولت باید این هزینه را پرداخت کند، بار آن را بر دوش مردم گذاشته که این موضوع صحیح نیست و باید در خصوص آن اقدام جدی صورت داد.
استعفای صادقیان از عضویت شورای شهر اصفهان
بنا بر این گزارش، در ادامه جلسه، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان درباره علل و روند استعفای خود از شورای شهر اصفهان به صحبت پرداخت.
غلامحسین صادقیان با بیان اینکه از مردم اصفهان که با وجود شرایط اقتصادی در پای صندوقهای رأی حضور پیدا کرده و به لیست مورد تأیید علما اعتماد کردند، تشکر میکنم، اظهار داشت: من از اینکه به دلیل شرایط ویژه و ناخواسته مجبور به استعفا از شورای اسلامی شهر اصفهان شدم، از مردم اصفهان و علما عذرخواهی میکنم اما با وجود اینکه بنده در جلسه کمیسیون تلفیق شورا، از یک ماه مرخصی استفاده کردم، طی یک ماه گذشته هم در جلسات علنی و کمیسیون بهداشت و خدمات شهری و کمیته نظارتی مناطق حضور پیدا کردم.
وی ادامه داد: با این حال و اگرچه بر اساس قانون، حضور در این جلسات برای اعضا الزامی است و در همین حد نیز از نظر شکلی و قانونی، وظایف آنها را اجرایی میکند اما تکالیف عضو شورا و انتظارات از او، نیازمند وقتگذاری بیشتری است و با توجه به این موضوع، پس از مشورت با معتمدین و علما از سمت خود استعفا میدهم تا از ظرفیت اعضای علیالبدل در این زمینه استفاده شود.
پس از این موضوع،استعفای غلامحسین صادقیان رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهرداری شورای اسلامی شهر اصفهان در صحن علنی شورا به بحث و بررسی و رأی گذاشته شد و در نهایت پس از اظهارات دو نفر از مخالفان، رأی گیری در این زمینه انجام شد و استعفای غلامحسین صادقیان با 7 رأی مثبت و 6 رأی منفی به تصویب اعضای شورا رسید.
به این ترتیب شورای شهر با استعفای این عضو شورا موافقت کرد و این مصوبه برای تأیید باید در فرمانداری اصفهان بررسی شود.
آبان ماه امسال در حکمی از سوی کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی غلامحسین صادقیان به عنوان معاون اجرایی این معاونت بهداشت منصوب شد./ تسنیم
انتهای پیام