جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3030
منتشر شده در چهارشنبه, 09 تیر 1395 12:36
تعداد دیدگاه: 0

ماجرای انفجار در فرودگاه آتاتورک ترکیه ماجرای عجیبی است، ماجرایی که در خوشبینانه ترین حالت می توان گفت تروریست ها به خودشان هم رحم نمی کنند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، زمانی که ترکیه تلویحا از تروریست های تحت حمایت رژیم صهیونیستی حمایت کرد، کمتر کسی تصور می کرد روزگاری فرا برسد که این کشور آسیایی اروپایی به یکی از نا امن ترین کشورهای منطقه تبدیل شود.
کشوری که روزگاری رئیس جمهور سابقش با حضور در میدان امام(ره) اصفهان گفت: "اگر پتانسیل های فرهنگی و تاریخی اصفهان را یکی از شهرهای ترکیه داشت، این کشور دیگر نیازی به درآمدزایی غیر از توریسم نداشت."
موضوعی که "عبدالله گل" به خوبی آن را دریافته بود، اما "اردوغان" خط بطلانی بر سیاست های سیاستمدار آرام و منطقی این کشور کشید، حالا گریبان خودشان را گرفته و مانند سگی هار به جان مردم بی پناه افتاده است.
شاید آن روزی هم که قضیه معاملات نفتی پسر اردوغان با گروهک آدمکش داعش افشا شد، اردوغان تصورش این بود که می تواند با نشستن در آغوش داعش و پالوده خوردن با سران صهیونیست امنیت را در کشورش تثبیت کند تا پذیرای گردشگر بیشتری باشد، اما حالا این کشور گردشگر پذیر که بخش عمده تامین منابع مالی خود را بر توریسم بنا نهاده است، با کاهش میزان گردشگر مواجه شده که این کاهش توریست و به دنبال آن کاهش درآمد می تواند آتش اعتراض های مردمی و خیابانی در این کشور را شعله ور سازد.
از سوی دیگر برخلاف تصور دکترین نویسان توطئه و فتنه در خاورمیانه، امروز ایران اسلامی از امنیتی برخوردار است که ایجاد این امنیت برخلاف کشورهای اروپایی نه تنها باعث در تنگنا قرار گرفتن شهروندان نشده که به نوعی باعث استحکام و وحدت در بین اقشار مختلف جامعه ایران اسلامی با نگرش ها و تفکر های مختلف شده و امنیتی که قرار بود روزی به عنوان پاشنه آشیل حاکمیت ایران دستآویز دشمنان و بدخواهان آن قرار گیرد، امروز به عنوان یک نقطه قوت ایران درآمده است.
بسیاری از کارشناسان این موضوع را نیز امری غیرمترقبه برای جوامع پویای سیاسی دانسته و از آن به عنوان خط بطلان نظریه های سیاسی یاد می کنند و از آن جا که مردم ایران برای دنیا به عنوان مردمانی غیر قابل پیش بینی در زمینه ابطال نظریه های بین المللی سیاسی که بارزترین آن در تاریخ سیاسی جهان، نظریه "تدا اسکاچ پل" درباره انقلاب ها بود، شناخته می شوند، این اتحاد ملی نیز برای دنیا غیرقابل پیش بینی می نماید و می تواند به زودی زمینه غبطه دنیا به این فهم و شعور سیاسی را فراهم آورد.
کشوری در دل آشوب و فتنه در حالی که هدف مستقیم صهیونیست ها ، آمریکا و غرب می باشد، توانسته به گونه ای الگویی از امنیت را ارایه نماید که تیم های تروریستی که قصد ورود و یا انجام اقدامات مخرب و ضد بشری دارند، در کمترین زمان ممکن شناسایی و دستگیر شوند.
البته بخش اعظم این موضوع مرهون روحیه ایثار و شهادت طلبی است که هرچند بدخواهان می کوشند این روحیه را با روحیه حرکات انتحاری خلط نمایند، اما خود نیز می دانند این تشبیه و تشابه مسموم راه به جایی نمی برد.
علی ایحال ، در شرایط کنونی هرچند هوشیاری بیش از پیشی برای این جزیره امن در دل آتش و فتنه انتظار می رود، اما از سویی می توان با بررسی تحولات منطقه و مطالعه رفتار سیاسی برخی کشورها به این نتیجه رسید که سگ هار ترور و کشتار بیش از هرچیزی نیازمند خون آشامی است که اگر طعمه ای نیابد، دم خود را به دهان می گیرد.

یادداشت از رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه