يكشنبه 18 شهريور 1403, Sunday 8 September 2024, مصادف با 4 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2064
منتشر شده در پنج شنبه, 01 مرداد 1394 13:27
تعداد دیدگاه: 0
مدير عامل مجتمع ورق گالوانيزه خودرو چهارمحال و بختياري مطرح کرد:

زماني که توليد خودرو در کشور از مرز يک ميليون دستگاه در سال مي‏گذشت خودروسازان بامشارکت در احداث کارخانه‎‏اي درکشوردراين فکر بودند که هم ورق گالوانيزه خودرو را بومي‏سازي نموده و هم ازاين طريق زمينه را براي رقابتي شدن فراهم نمايند. در همين راستا مجتمع ورق گالوانيزه خودرو استان چهارمحال و بختياري...



زماني که توليد خودرو در کشور از مرز يک ميليون دستگاه در سال مي‏گذشت خودروسازان بامشارکت در احداث کارخانه‎‏اي درکشوردراين فکر بودند که هم ورق گالوانيزه خودرو را بومي‏سازي نموده و هم ازاين طريق زمينه را براي رقابتي شدن فراهم نمايند. در همين راستا مجتمع ورق گالوانيزه خودرو استان چهارمحال و بختياري (بزرگترين کارخانه توليد ورق خودرو در خاورميانه) در 24 آبان ماه سال 89 به بهره‏برداري رسيد.

varaghkhodro1


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، متن حاضر ماحصل گفتگو با مهندس اصغر اسماعيلي، مديرعامل اين شرکت است.
ايشان از رسالت و حرکتي سخن مي گويد که هدف آن خودکفايي کامل کشور از واردات ورق گالوانيزه خودرو، کاهش هزينه‏ها و قيمت تمام شده صنايع خودرويي است.


لطفاًتاريخچه اي از سابقه فعاليتهاي ورق خودرو چهارمحال و بختياري ارايه فرمائيد


طرح توليد ورق گالوانيزه ويژه استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در منطقه سفيد دشت از توابع شهرستان بروجن واقع دراستان چهارمحال و بختياري احداث شده است. جهت اجراي طرح ، زميني به مساحت 150 هكتار در حاشيه ي جاده بروجن -شهرکرد اختصاص داده شده و درفاصله ي 28 كيلومتري از شهرستان بروجن و 34 كيلومتري از شهركرد واقع شده است.
اين کارخانه باظرفيت نامي400هزارتن در سال طبق مشخصات فني دو نوع ورق خودرويي و صنعتي توليد مي کند و تنها کارخانه توليد ورق در خاور ميانه با قابليت توليد ورق گالوانيزه با ضخامت 4دهم ميلي متر تا 2ميلي متر و عرض800تا 1880ميلي متر است.
مواد اوليه اکثر صنايع داخل استان از جمله کارخانه برفاب توسط اين کارخانه تأمين مي شود و در ايجاد ارزش افزوده صنايع استان نقش تعيين کننده اي دارد.
کارخانه ورق خودروي چهارمحال و بختياري به خاطر استفاده از مواد اوليه کيفي و ويژگي دستگاه هاي مدرن و تجهيزات به روز از لحاظ توليد کيفي داراي توان بالايي است.
سهامداران اين شرکت عبارتند از: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با67درصد ، گروه صنعتي ايران خودرو با23درصد و صندوق بازنشستگان فولاد با 10در صد.
در راستاي استفاده از نظام هاي مديريت کيفيت و استاندارد سازي در سطح شرکت موفقيت هاي خوبي حاصل شده که از جمله مي توان به دريافت گواهينامه مخصوص صادرات محصولات فولادي (COC ) از مؤسسه SGS سوئيس و نيز دريافت گواهينامه صنعت خودرو سازي ISO/TS16949ونيز گواهينامه استاندارد ملي و همچنين گواهينامه اهتمام به کيفيت ازموسسه ملي استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اشاره کرد.

 


عملکرد يکساله اين شرکت به چه صورت بوده است

با ورود شرکت فولاد مبارکه اصفهان به مجموعه ورق خودرو ، درطول ماه هاي گذشته بهبود قابل ملاحظه اي رادر شرايط کاري شاهد بوده ايم و مجموعه مديريتي و کارکنان زحمتکش اين مجموعه همه تلاش خود را معطوف به ارتقاي کيفي و کمي توليد و کاهش هزينه‏هاي جاري نموده اند به طوري که در چشم‏انداز شرکت و برنامه ريزي ساليانه شرکت‏ بحث افزايش توليد محصولات خودرويي به عنوان يکي از اولويت‏هاي مدنظر قرار گرفته که اميدواريم بتوان اين امر مهم را به موازات تأمين سايرنيازهاي داخل نيز محقق کرد.
اين شرکت در طول سال گذشته بالغ بر 192هزارتن محصول توليد نموده که از اين رقم حدود 10هزاتن محصول خودرويي و مابقي محصولات صنعتي بوده است.


درمورد برنامه هاي آينده شرکت توضيح فرماييد

افزايش رضايتمندي مشتريان ، ارتقا سطح کيفي محصولات توليدي شرکت ، اقدام جهت برنامه ريزي و تبيين اهداف در قالب مديريت استراتژيک در شرکت ورق خودروازجمله اقدامات اصلي در سال جاري است.

اين شرکت در راستاي گسترش فعاليت خود با چه مشکلات احتمالي مواجه است؟

شرايط کنوني در بازار باتوجه به قيمت محصولات وارداتي و نحوه عرضه آن براي توليدکنندگان شرايط نامناسبي را ايجاد نموده است.
درحال حاضر تخصيص ارز مبادلاتي براي واردات محصولات فولادي و عدم کنترل حجم آن بزرگترين چالش را براي توليدکنندگان داخلي ايجاد کرده است و با ادامه اين وضعيت رکود توليد همچنان ادامه خواهد داشت.
نکته حائز اهميت اين است که هيچ گونه کنترلي از لحاظ نوع وميزان کالاي وارداتي و کيفيت آن نيز وجود ندارد. علي رغم اينکه صنايع داخلي مباحث مربوط به رقابت سالم را به عنوان يک عامل رشد و تعالي قبول دارندولي ادامه وضعيت موجود، آسيب جبران ناپذيري را به واحدهاي صنعتي وارد نموده و مانع بزرگي را در مسير رشد و گسترش توليد ايجاد خواهد نمود.

توليد کارمزدي ، کمبود سرمايه در گردش و مشکل فول هارد در کارخانه ورق خودرو و نيز عدم تأمين ورق SDx54 توسط توليد کنندگان داخلي از جمله مشکلات ورق خودرو در گذشته محسوب مي شده است.آيا اين مشکلات همچنان ادامه دارد؟

با توجه به ورودشرکت فولاد مبارکه ، توليد کارمزدي به معناي عام خود ديگر در شرکت ورق خودرو وجود ندارد وبا حمايت اين شرکت در بدو ورود مشکل سرمايه در گردش و نيز عدم تأمين فول هارد به ميزان قابل توجهي مرتفع گرديده است و از طرفي علاوه بر به توليدات گريدهاي DX53 به ميزان حدود 000/10 تن در6ماهه دوم سال گذشته و در اوايل امسال نيز توليد تستي ورق هاي DX54 و DX56 با موفقيت انجام گرديد و مراحل تست هاي پاياني آن در شرکت ايران خودرو درحال انجام است . اميد است در سال جاري با هماهنگي و تلاش شرکت ورق خودرو و گروه خودرو سازي سايپا و ايران خودرو و شرکت هاي وابسته و قطعه ساز اين مجموعه ها به توان حجم توليد ماهيانه خودرويي را به رقم 000/10 تن ورق افزايش داد به شرطي که باحمايت مسئولين محترم بتوان مشکل اساسي اين شرکت وديگر توليد کنندگان محصولات فولادي که همان پايين بودن تعرفه واردات و ورود بي رويه اين نوع محصولات است حل گردد.

به نظر مي رسد کارخانجات خودرو سازي کشور ، استقبال مورد نظر مؤسسان کارخانه ورق خودرو را از اين مجموعه صنعتي به عمل نياورده اند. به اعتقاد شما ، دلايل اين امر چيست؟

همانگونه که مستحضريد محصولات مورد نياز خودروسازان شامل گريدهاي مختلفي است و عمده مصرف خودروسازان ورقهاي DX54 و DX56 ميباشد و تاکنون تنها گريد DX53 براي آنها توليد و ارسال شده است . که اين نوع محصول بخش محدودي ازسبد مورد نياز اين صنايع است و با توليدکلاف خام با گريد )IF DX54و56)در شرکت فولاد مبارکه و ادامه توليد آن در شرکت ورق خودرو گريدهاي DX54,DX56 مراحل آزمايشي خود را طي نموده و از اين پس انتظار ميرودکه نياز بالايي از درخواستهاي خودرو سازان پوشش داده شود ومطمئناً با استقبال خوب خودرو سازان حجم توليد براي اين صنعت به طور محسوسي افزايش مييابد.

غالب شدن سهام فولاد مبارکه در اين شرکت، چه اثرات مثبت و تأثير گذاري مي تواند داشته باشد؟

با توجه به خريداري سهم 66 درصدي سهام شرکت ورق خودرو توسط شرکت فولاد مبارکه و نيز نقش و رسالت اين شرکت در توسعه صنعت فولاد کشور و ايجاد ظرفيت هاي جديد در راستاي تحقق سند چشم انداز کشور در افق 1404 در بخش صنعت و با توجه به اين نکته که فولاد مبارکه تأمين کننده مواد اوليه مورد نياز شرکت ور ق خودرو مي باشد جاي اميدواري است که در کوتاه ترين زمان ممکن شرکت ورق خودرو به حداکثر ظرفيت توليد خود(ظرفيت نامي) دست يابد به اين ترتيب شرکت ورق خودرو به يکي از قطب هاي توليد کننده ورق هاي پوشش دار کشوردر حوزه صنعت خودرو و ساير صنايع تبديل خواهد شد.
به خدمت گرفتن تمام ظرفيت موجود در شرکت ورق خودرو و اهتمام جدي به توليد محصول خاص استفاده در صنعت خودروسازي کشور، که ارزش افزوده بالاتري نسبت به توليد ورق هاي صنعتي دارد، منجر به استقلال کشور در زمينه تامين ورق خودرويي و عدم نياز به واردات اين محصول خواهد شد.
همچنين با راه اندازي طرح فولاد سفيددشت در مجاورت شرکت ورق خودرو که شامل احياء مستقيم و فولاد سازي است و نيزاحداث کارخانه ي نورد سرد و گرم در اين مجتمع شاهد راه اندازي قطب سوم فولاد سازي کشور در استان چهارمحال و بختياري خواهيم بود.

سخن پاياني شما با خوانندگان محترم ؟

در پاسخ به اين سؤال مايلم به نقش ورق خودرو در توسعه صنعت منطقه و ايجاد اشتغال اشاره کنم.
نقش شرکت ورق خودرو در توسعه منطقه نقشي ارزنده است. توجه به اين نکته که هم اکنون نزديک به 300 نفر به شکل مستقيم و حداقل 5 هزار نفربه طور غير مستقيم در ارتباط با فعاليت‏هاي توليدي ورق گالوانيزه خودرو مشغول به کار هستندحائزاهميت است. 99 درصد نيروي به کار گرفته شده در اين کارخانه بومي استان چهارمحال و بختياري هستند.
از ديگر موارد مي‏توان به تأمين مواد اوليه براي شرکت هاي توليدي همجوار ازجمله برفاب اشاره کرد که توليدکننده لوازم خانگي است و هزاران نفر را مستقيم و غيرمستقيم در استان زيرپوشش دارد. صنايع استان با افتتاح شرکت ورق خودرو مي توانند تمامي نياز خود را در حوزه ورق گالوانيزه با قيمت تمام شده بسيار نازلتر و با کيفيتي به مراتب بالاتر از نمونه خارجي، از شرکت ورق خودرو تأمين کنند و علاوه بر اين دانش فني و تجربيات اين شرکت به يقين نقش مؤثري را در توسعه ساير صنايع استان خواهد داشت که بخش عمده آن در زمينه انتقال دانش فناوری مرتبط با این امر می باشد.

نوشتن دیدگاه