جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2523
منتشر شده در یکشنبه, 18 بهمن 1394 12:06
تعداد دیدگاه: 0

این روزها اصفهان نیز میهمان سینمایی ترین فستیوال سالیانه کشور است، فستیوالی که قرار است در آن جدیدترین ساخته های تصویری کارگردان های ایرانی به نمایش در آید. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، جشنواره فیلم فجر و نشان سیمرغ آنچنان با هم عجین شده اند که گویی سیمرغ ها هستند که مسافران قطار جشنواره را...

این روزها اصفهان نیز میهمان سینمایی ترین فستیوال سالیانه کشور است، فستیوالی که قرار است در آن جدیدترین ساخته های تصویری کارگردان های ایرانی به نمایش در آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، جشنواره فیلم فجر و نشان سیمرغ آنچنان با هم عجین شده اند که گویی سیمرغ ها هستند که مسافران قطار جشنواره را به بالا می برند.
حالا در این فستیوال، سالیانه هنرمندان و هنردوستان مقابل پرده نقره ای  نشسته و از یک منظر به هنرنمایی سوپر استارهای سینمای وطنی می نشینند .
هنری که هرچند ظاهری غربی دارد، اما اگر محتوای آن ریشه در اصالت ایرانی اسلامی داشته باشد مبین فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خواهد بود و اگر غیر از این باشد، دریچه ای به روی غرب می گشاید.
از این جهت هر ساله ، وقتی تقویم سینمای ایران به مناسبت دهه فجر نو می شود و به سر می رسد، هنردوستان با انبوهی از ساخته های هنرمندانی مواجه می شوند که می تواند خوراک تصویری یک سال فیلم دوستان و اهالی سینما و منتقدان را فراهم نماید.
اما به رغم رسم دیرین سال های گذشته که قرار بود  قاب و منظر این نمای نوین تنها از تهران به سوی ایران باز شود، چند سالی است افق پروازی سیمرغ ها توسعه یافته و  شهرهای دیگر کشور را نیز شامل شده است.
اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در دیگر استان ها این پتانسیل را فراهم کرده که استقبال چشمگیری در طول سال از سینما های آن استان ها به عمل آید و شهروندان زیادی را به سالن های سینما بکشاند.
در این میان هرچند اصفهانی ها از بی مهری وزیر اصفهانی فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهانی که سالیان متمادی مهد برگزاری جشنواره کودک و نوجوان بود و حالا پروانه های این جشنواره از شهرشان پرکشیده ، رنجیده خاطر شده اند، اما شنیدن خبر خوش اکران فیلم های جشنواره فجر در شهر گنبدهای فیروزه ای دوباره برق امید را در چشمانشان درخشاند و حالا هرچند جای خالی پروانه های جشنواره کودک و نوجوان را حس می کنند، اما سایه سیمرغ بر شهرشان نشان از پتانسیل بالای فرهنگی و هنری این شهر بین المللی و جهانی دارد.
البته این دلخوری اصفهانی ها از پرکشیدن پروانه ها از شهرشان وقتی دو چندان شد که وزارت فرهنگ و ارشاد سالیان نه چندان دور گذشته یکبار دیگر تجربه ناموفق بردن جشنواره کودک و نوجوان از اصفهان را در کارنامه داشت و پس از چند دوره ناموفق در برگزاری این جشنواره، از مدیران شهری اصفهان خواست تا دوباره به کمک این وزارت خانه نه چندان متمول بیایند و میزبان پروانه ها باشند.
شاهد این دلخوری ها هم  کلام اعتراض آمیز برخی اعضای شورای اسلامی است، به طوری که مهدی باقربیگی که هرچند ایرانیان او را به اسم مجید "قصه های مجید" کیومرث پوراحمد می شناسند، اما به عنوان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: "ایکاش وزیر فرهنگ اصفهانی نبود."
کنایه ای سنگین به سکان دار فرهنگ و هنر در کشوری که اصالتا ریشه در یکی از هنرمند پرور ترین شهرهای کشور دارد.
اصغر آذربایجانی ، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز بی پرده و صریح نوک پیکان انتقادش را متوجه وزارت خانه متبوع علی جنتی دانست و گفت: "سیاست های اشتباه وزارت فرهنگ جشنواره کودک را تکه پاره کرد."
وی افزود: متاسفانه با توجه به سیاستگذاری اشتباه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تفکیک جشنواره فیلم کودک و نوجوان به رغم تفاهم نامه فی‌مابین شهرداری اصفهان و وزارت فرهنگ و ارشاد و تذکرات متعدد در این خصوص جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوانان در اصفهان برگزار نشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح‌کرد: با توجه به برگزار نشدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، علاقمندان این حوزه درخواست برگزاری جشنواره فیلم فجر و اکران فیلم ها در اصفهان در ایام الله دهه فجر را نمودند که در نشست مشترک شهرداری اصفهان، حوزه هنری، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اتاق بازرگانی این اتفاق مهم هنری رقم خورد.
خبری خوش که هرچند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز آن را تایید نمود، اما با توجه به اظهارات قبلی وزیر فرهنگ و ارشاد در اصفهان به نظر می رسد شهرداری اصفهان و شورای شهر پیگیری مجدانه ای را برای تحقق یافتن این خواسته اصفهانی ها در دستور کار خود قرار داده ، چرا که در آخرین سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهان به منظور برگزاری همایش هم اندیشی ادیان توحیدی در این کلانشهر تاریخی، جنتی صراحتا گفته بود "قرار نیست جشنواره فیلم فجر به اصفهان بیاید" و با توجه به این که این جشنواره سه روز پس از افتتاح رسمی در تهران به اصفهان آمد، به نظر می رسد رایزنی ها تا آخرین ساعات ممکن ادامه داشته تا زمینه سایه افکنی بال سیمرغ بر روی نصف جهان فراهم شده باشد.
احترام امامزاده به متولی آن است
در این میان وحید حکیمی ، کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: معمولا بر اساس استانداردهای علمی و شاخص های فنی برای برگزاری چنین فستیوال ها یا جشنواره هایی باید برنامه ریزی دقیق و راهبرد از پیش تعیین شده داشت، چرا که در غیر این صورت اهداف مشخص شده از برنامه احصا نمی گردد.
وی ادامه داد: ابلاغ ضرب الاجلی و شبانه اجرای جشنواره در اصفهان زمینه بهره برداری فنی و علمی از این جشنواره معتبر سالیانه را می گیرد و یا به حداقل می رساند و به نظر می رسد وزارت ارشاد که متولی امر سینما در کشور است، باید برای زیرمجموعه های خود احترام بیشتری قائل باشد، چرا که از قدیم گفته اند احترام امامزاده به متولی آن است.
تا سه سال پیش کسی نمی دانست من اصفهانی هستم
کاظم افرند نیا، هنرپیشه و پیشکسوت عرصه نمایش در کشور نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت : من اصالتا اصفهانی هستم و اواخر دهه 30 هجری شمسی به دلیل برخی تنگ نظری ها از اصفهان به تهران کوچ کردم، اما هنوز کسی نمی داند من اصفهانی هستم و تا چندی پیش که سریال "بگو که هستم" را به کارگردانی "اکبر منصور فلاح" در اصفهان بازی کردم و با لهجه اصفهانی در آن صحبت کردم، همه تصور می کردند من تهرانی هستم.
وی بیان کرد: برگزاری جشنواره فیلم فجر در دیگر شهرهای کشور می تواند به معرفی هنرپیشه ها و سینماگران در شهرهای خودشان بپردازد و زمینه آشنایی بیشتر شهروندان با آنان را فراهم نماید.
افرند نیا خاطرنشان ساخت: از این که سیمرغ ها به روی آسمان زادگاهم به پرواز در آمده اند از صمیم قلب خوشحال هستم و امیدوارم با این قبیل برنامه ها بتوان زمینه رشد روز افزون سینما را فراهم کرد.
بنا بر این گزارش، در دو استان خراسان رضوی و اصفهان همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر در تهران فیلم ها اکران می شود و به گونه ای برنامه ریزی شده است که هر 33 فیلم ارائه شده در جشنواره تهران در سینماهای اصفهان نیز به نمایش در آید.
این فیلم ها در سینماهای ساحل، سپاهان و فرشچیان اکران خواهد شد و از ١٦ تا ٢٥ بهمن ماه هر روز در 4 سانس ٤، ٦ و ٨ عصر و ده شب به نمایش درمی‌آیند.
فیلم های سی و چهارمین جشنواره
هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در سال ۹۴ اسامی ۲۲ فیلم راه یافته به بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره را اعلام کردند.این هیئت متشکل از آقایان محمد احسانی، شهرام اسدی، فریدون جیرانی، محمد باقر قهرمانی، حسین کرمی، علیرضا شجاع نوری، رضا مقصودی می باشد.
 
لیست و اسامی فیلمهای راه یافته بدین شرح می باشد :
 
    ۱- آبنبات چوبی به کارگردانی حسین فرحبخش
    ۲- امکان مینا به کارگردانی کمال تبریزی
    ۳- آخرین بار کی سحر را دیدی به کارگردانی فرزاد موتمن
    ۴- اژدها وارد می شود به کارگردانی مانی حقیقی
    ۵ -بادیگارد به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا
    ۶ -به دنیا آمدن به کارگردانی محسن عبدالوهاب
    ۷-بارکد به کارگردانی مصطفی کیایی
    ۸- خشم و هیاهو به کارگردانی هومن سیدی
    ۹- دختر به کارگردانی سید رضا میرکریمی
    ۱۰- دلبری به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری
    ۱۱- رسوایی ۲ به کارگردانی مسعود ده نمکی
    ۱۲- زاپاس به کارگردانی برزو نیک نژاد
    ۱۳- سیانور به کارگردانی بهروز شعیبی
    ۱۴- عادت نمی کنیم به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان
    ۱۵- کفشهایم کو به کارگردانی کیومرث پور احمد
    ۱۶ – لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان
    ۱۷ – مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی
    ۱۸ – نفس به کارگردانی نرگس آبیار
    ۱۹ -نقطه کور به کارگردانی مهدی گلستانه
    ۲۰ -نیمه شب اتفاق افتاد به کارگردانی تینا پاکروان
    ۲۱ -وارونگی به کارگردانی بهنام بهزادی
    ۲۲ -هفت ماهگی به کارگردانی هاتف علیمردانی
 
همچنین در بخش نگاه نو ( فیلم اولی ها ) نیز ۱۱ فیلم حضور دارند که اسامی آن ها به شرح زیر می باشد :
 
    ۱- ابد و یک روز (سعید روستایی)
    ۲- ایستاده در غبار (حسین مهدویان)
    ۳-برادرم خسرو (احسان بیگلری)
    ۴- من ( سهیل بیرقی)
    ۵- لاک قرمز (جمال سید حاتمی)
    ۶- خماری (داریوش غذبانی)
    ۷- خانه ای در خیابان ۴۱ (حمیدرضا قربانی)
    ۸ پل خواب (اکتای براهنی)
    ۹- جشن تولد (عباس لاجوردی)
    ۱۰ – متولد ۶۵ (مجید توکلی)
    ۱۱- گیتا (مسعود مددی)
 
در این بین نیز چند فیلم مهم به دلیل روند تولیدشان از جشنواره جا ماندند و چند فیلم هم توسط هیئت داوران انتخاب نشدند
 
 فیلمهای دراکولا (رضا عطاران) ، خشکسالی و دروغ (پدرام علیزاده)، نیم رخ ها (زنده یاد ایرج کریمی)، آه ای عبدالحلیم (احسان عبدی پور)، ربوده شده (بیژن میرباقری)، هلن (علی اکبر ثقفی) هستند که با عدم انتخاب و رای موافق از سوی هیات انتخاب مواجه شدند. همچنین فیلم های فراری (علیرضا داودنژاد)،  رگ خواب (حمید نعمت الله)، نگار (رامبد جوان)  و فیلم هیهات به دلیل عدم ارایه نسخه نهایی ویا تحویل نسخه  ناقص مورد ارزیابی قرار نگرفته و به جشنواره نرسیدند./

نوشتن دیدگاه