جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2587
منتشر شده در پنج شنبه, 20 اسفند 1394 09:25
تعداد دیدگاه: 0
وضعیت بحرانی ذخیره سد

با پایان یافتن نوبت دوم تحویل آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و بعد از یک دوره 20 روزه، ساعت 24 امشب بیستم اسفند ماه دریچه های سد زاینده رود دوباره بسته خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اعلام این خبر، اظهار کرد: دریچه...

با پایان یافتن نوبت دوم تحویل آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و بعد از یک دوره 20 روزه، ساعت 24 امشب بیستم اسفند ماه دریچه های سد زاینده رود دوباره بسته خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اعلام این خبر، اظهار کرد: دریچه های سد زاینده رود در آخرین ساعات امشب بیستم اسفند ماه بسته می شود و بعد از آن تا حدود چهار روز نشتی رودخانه ادامه خواهد یافت.
علی بصیرپور در خصوص اینکه جریان زاینده رود برای روزهای آخر اسفند و نوروز به چه صورت خواهد بود، بیان کرد: برای ادامه جریان زاینده رود استانداری اصفهان و شرکت مدیریت منابع آب تصمیم گیری خواهند کرد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه وضعیت رودخانه و ذخیره سد زاینده رود بحرانی و خطرناک است و برنامه توزیع آب باید تعدیل شود، تصریح کرد: در حال حاضر حجم سد زاینده رود 185 میلیون متر مکعب است در حالی که سال گذشته حجم مخزن سد 20 درصد بیشتر و بالای 200 میلیون متر مکعب بود.
معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه برای تحویل آب در نوبت سوم به کشاورزان چشم امید به بارش ها در سه هفته آینده داریم، بیان کرد: اگر در یک ماه آینده بارش های قابل توجهی داشته باشیم می توانیم به ادامه کشت کشاورزان و تحویل آب در مرحله سوم امیدوار باشیم در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
به گفته بصیرپور، در برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان حدود 100 میلیون متر مکعب و در نوبت اول 120 میلیون متر مکعب آب از سد زاینده رود رهاسازی شد.
گفتنی است؛ امسال برای نوبت اول آبیاری دریچه های سد زاینده رود در 15 آبان ماه برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان باز شد و در مرحله دوم دریچه های سد زاینده رود بعد از مدت 20 روز از اول اسفند ماه بازگشایی شد.
سال قبل نیز دریچه سد زاینده رود از 15 آبان تا نیمه آذر ماه باز شد و آب در بخش شرقی رودخانه زاینده رود برای کشت پاییزه جریان یافت و از نیمه آذر تا سوم اسفند دوباره خروجی سد کاهش یافت.
در ادامه نیز سوم اسفند سال 93 برای دومین بار، دریچه های سد زاینده رود برای رهاسازی 65 متر مکعب آب در ثانیه جهت مصارف کشاورزی باز شد و این روند تا 20 اسفند ادامه داشت و در نوروز امسال نیز با وجود کاهش خروجی سد زاینده رود، جریان آب در رودخانه در محدوده شهر اصفهان ادامه یافت و در نوبت سوم و آخر نیز دریچه های سد زاینده رود از 17 فروردین امسال با هدف تامین آب مورد نیاز زمین های کشاورزی شرق اصفهان باز شد.

دیدگاه‌ها  
  0
این چه وضعشه؟
آقایان که گقتند آب رودخانه تا خرداد باز می مونه،،،،،،

واقعا که...

مگه آقای روحانی توی سخنرانیش نگفت که نباید رودخانه زاینده رود خشک بشه؟؟؟؟؟؟
نوشتن دیدگاه