جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2770
منتشر شده در دوشنبه, 20 ارديبهشت 1395 09:39
تعداد دیدگاه: 0

کارشناسان بر ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد و تقویت زیرساخت های موجود تاکید کردند به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان زیبا، دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد هدفی است که در سند چشم انداز افق 1404 صنعت فولاد کشور درنظرگرفته شده است. دستیابی به این هدف مستلزم افزایش ظرفیت واحدهای...

کارشناسان بر ایجاد توازن در زنجیره تولید فولاد و تقویت زیرساخت های موجود تاکید کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از اصفهان زیبا، دستیابی به تولید 55 میلیون تن فولاد هدفی است که در سند چشم انداز افق 1404 صنعت فولاد کشور درنظرگرفته شده است.

دستیابی به این هدف مستلزم افزایش ظرفیت واحدهای تولیدکننده فولاد است، البته از آنجایی که در این سند چشم انداز، صادرات 14 میلیون تنی فولاد نیز درنظر گرفته شده باید تمامی کارخانه های فولادی علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، کیفیت و نوآوری در تولیدات را به منظور ارتقای صادرات فولاد در محوریت قرار دهند.

این هدف با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی کارشناسان روبه رو شده، اما نکته ای که بسیاری از فعالان صنعت فولاد بر آن تاکید می کنند این است که به منظور تولید 55 میلیون تن فولاد بایدزیرساخت های موجود در کشور مانند آب، برق، گاز و شبکه حمل و نقل تقویت شود، علاوه بر آن برنامه ریزی در راستای تهیه مواد اولیه موردنیاز به منظور افزایش میزان تولید کارخانه های فولاد کشور نیز ضروری به نظر می رسد.
اظهارنظرهای متفاوتی درباره هدف سند چشم انداز
پیتر مارکوس، موسس و بنیانگذار ورلد استیل داینامیکس و یکی از صاحب‌نظران برجسته صنعت و بازار فولاد جهان است که به اعتقاد وی برنامه افزایش ظرفیت فولاد به 55 میلیون تن واقعی نیست و لازمه آن رشد 1/13 درصدی تولید است.

به گفته مارکوس بالاترین ارقام رشد تولید فولاد دنیا درحال حاضر مربوط به هند با رقم 8/6درصد است و به نظر می‌رسد ظرفیت چشم‌انداز 36 میلیون تن برای ایران واقعی‌تر باشد.

سخنان این صاحب نظر بازار فولاد در حالی مطرح می شود که معاون برنامه‌ریزی و پژوهش شرکت ملی فولاد ایران در این باره گفته است: اظهارات پیترمارکوس درباره هدف 55 میلیون تنی فولاد ایران در افق 1404 براساس رشد اقتصادی سال گذشته و امسال بوده و به طور قطع در سال 1404 و شاید حتی یک سال زودتر هم به هدف تعیین شده خواهیم رسید.

احمد احمدی اظهار کرده است که ما هم‌اکنون در دوره پساتحریم هستیم و تاثیر برطرف شدن تحریم‌ها هنوز کامل نشده است و اگر بتوانیم به رشد اقتصادی برنامه برسیم، حتما به هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 خواهیم رسید.
تسهیل مسیر فولادسازان برای رسیدن به افق 1404
در همین حال کارشناس بازاریابی وفروش خارجی ذوب آهن اصفهان معتقد است باتوجه به ظرفیت های بالقوه کشور اعم از مواداولیه ،انرژی،توان وتخصص بالای کارشناسان هدف تولید 55 میلیون تنی فولاد محقق خواهدشد، اما برای دستیابی به این هدف باید تمامی ابعاد و نیازهای فولادی جامعه درنظرگرفته شود. درواقع تنها مجوز وتولیدکارخانه های نوردو مقاطع طویل مانند تیرآهن یا میلگرد کافی نیست، بلکه برای تولیدانواع گریدها ونیازهای فولادی مانند فولادهای دریایی با توجه به صنعت عظیم دریانوردی وحدود پنج هزار و 800 کیلومترمرزآبی درشمال وجنوب نیز باید برنامه ریزی شود.اردشیر حسینی منجزی خاطر نشان کرد: ایران از سال 1385 یعنی دوره دولت نهم اجرای هفت طرح فولادی را در برنامه دارد که ظرفیت هریک 800 هزار تن پیش بینی شده و قابل افزایش به میزان یک میلیون تن است که باتوجه به توسعه وافزایش ظرفیت دیگر کارخانه های بزرگ ومهم کشور این امر میسرخواهد شد.

حسینی منجزی درباره اهمیت تامین مواد اولیه موردنیاز فولادسازان به منظور تولید 55 میلیون تن فولاد اظهار کرد: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده تولید 50 میلیون تن فولاد نیازمند حداقل 100 میلیون تن سنگ آهن است که برای تامین آن باید عمق اکتشافات معدنی افزایش پیدا کند تا ذخایر پنهان و غنی‌تری از این ماده معدنی کشف شده و فولادسازان از بابت تامین مواد اولیه برای دهه‌های آینده مشکلی نداشته باشند. وی ادامه داد: ازسوی دیگر با توجه به اینکه اکتشافات جدیدی برای یافتن سنگ آهن در کشور انجام نشده بسیاری از تولید کنندگان فولاد داخلی معتقدند در سال های آینده صنعت فولاد دچار کمبود شدید سنگ آهن داخلی خواهد شد و این امر منجر به تهیه این محصول با قیمت بالاتر خواهد شد. حسینی منجزی خاطرنشان کرد: توازن در تامین زنجیره تولید فولاد یکی از نکات مهم طرح جامع فولاد محسوب می شودبر همین اساس ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد،‌ نیاز به 88 میلیون تن کنسانتره سنگ ‌آهن در سال دارد این در حالی است که اکنون کارخانه‌های فعال در تولید کنسانتره و دانه بندی 30 میلیون تن ظرفیت تولید دارند.

وی عنوان کرد: انجام طرح های اکتشافی ورونمایی از سند استراتژی معادن کشور،بررسی راهکارهای اصولی و رسیدن به ذخایر جدید،تجهیز معادن در حال بهره‌برداری ،کارشناسی دقیق وبهره‌مندی از توانمندی فعالان معدنی و سرمایه گذاران در زمینه اکتشاف وسرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشور‌ها در راستای تجهیز معادن و تاسیس واحد‌های معدنی جدید یکی ازمهم ترین وبارزترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناس بازاریابی و فروش خارجی شرکت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: برای دستیابی به هدف ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد خام، ظرفیت حمل خطوط ریلی باید با رشد چهار برابری از 22میلیون تن به 88 میلیون تن افزایش یابد و همزمان، ظرفیت حمل جاده ای نیز از 59 میلیون به 90 میلیون تن و حمل دریایی از 27 به 30 میلیون تن ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به وضعیت مصرف انرژی در کارخانه های فولادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تولید فولاد در ایران بیشتر با روش احیای مستقیم انجام می شود و به گاز و برق زیادی برای تولید نیاز دارد، باید در افق 1404 برای تامین انرژی کارخانه های فولاد طرح ها ونیروگاه های تولیدی لحاظ شوند.

حسینی منجزی با اشاره به راهکارهایی که مسیر دستیابی به اهداف سند چشم انداز صنعت فولاد کشور را تسهیل می کند، ادامه داد: بهره‌مندی از توانمندی فعالان معدنی و سرمایه‌گذاری مشترک با سایر کشور‌ها در راستای تجهیز معادن و تاسیس واحد‌های معدنی جدید،تأمین مالی و اجرای طرح های فولادی بهره برداری نشده،توسعه واحدهای تولیدی بهره برداری شده برای رسیدن به ظرفیت های واقعی تولید، تامین منابع انرژی برق،آب، گاز با ایجاد ظرفیت های نیروگاهی از جمله این راهکارهاست.

وی افزود: توسعه همزمان خطوط ریلی مطابق با چشم انداز توسعه ناوگان ریلی، برخورداری از نگرش صادراتی یعنی الگو برداری از سیاست های تشویقی و حمایتی دیگر دولت ها مانند ایجاد مشوق های صادراتی ، کاهش هزینه های سربار در واحدهای تولیدکننده فولاد و علاوه بر آن استفاده از تسهیلات صندوق ضمانت صادرات و تسهیلات بانک توسعه می تواند راهکار مناسبی در بهبود شرایط کنونی فولادسازان و دستیابی به اهداف سند چشم انداز صنعت فولاد کشور باشد.

دستیابی به اهداف افق 1404 صنعت فولاد کشور مستلزم تحقق پیش شرط های لازم و تقویت زیرساخت های موجود در کشور است. با این حال از طرح های توسعه ای و افزایش همکاری های ایران با شرکت های معتبر خارجی در دوران جدید به منظور ارتقای ظرفیت تولید و مهم تر از آن ورود فناوری های جدید در قالب تفاهم نامه های انجام شده نیز نباید غافل شد. امضای تفاهم نامه تولیدکنندگان فولاد کشور با شرکت های دنیلی ایتالیا، پوسکو و پوسکو دوو کره جنوبی در پسا تحریم از جمله همکاری هایی است که به منظور رشد و توسعه این صنعت انجام شده است و به طور قطع با افزایش این مناسبات همزمان با رفع کامل تحریم های اقتصادی علیه ایران امیدواری فولادی ها نیز برای تحقق سند چشم انداز افزایش پیدا خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه