مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: همه معلمان پس از انجام آزمون استخدامی و یا آزمون سراسری در صورت قبولی مراحلی را برای استخدام سپری خواهند کرد و تعدادی برای بررسی صلاحیتهای عمومی و تخصصی پذیرفته میشوند؛ جهت استخدام برای هر داوطلب پروندهای تحت عنوان پرونده گزینش تشکیل میشود که طی...
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، زهرا سادات نوریان مدیر هسته گزینش این اداره کل در خصوص گزینش داوطلبین استخدام در آموزش و پرورش اظهار داشت: هدف گزینش همانند سایر قسمتهای آموزش و پرورش انتخاب معلمین توانمند، متعهد و متدین در تراز انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: قانون گزینش در آموزش و پرورش به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد و سالهای بعد به سایر دستگاههای اجرایی کشور تسری پیدا کرد.
نوریان بیان داشت: همه معلمان پس از انجام آزمون استخدامی و یا آزمون سراسری در صورت قبولی مراحلی را برای استخدام سپری خواهند کرد و تعدادی برای بررسی صلاحیتهای عمومی و تخصصی پذیرفته میشوند؛ جهت استخدام برای هر داوطلب پروندهای تحت عنوان پرونده گزینش تشکیل میشود که طی تحقیقات صورتگرفته از محل کار، تحصیل و سکونت صلاحیتهای داوطلب تأیید میشود.
مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان بیان داشت: پس از انجام تحقیقات داوطلب جهت انجام مصاحبه دعوت میشود که پس طی انجام مصاحبه و باتوجه به تحقیقات صلاحیت داوطلب احراز شده و صداقت یا عدم صداقت داوطلب تعیین میشود که البته این امر بخشی از نمرهدهی و صدور رأی گزینش دخیل خواهد بود.
وی ادامه داد: صدور رأی در هستههای گزینش توسط سه نفر از اعضای هسته گزینش انجام میشود و در صورت عدم تأیید در هیئت سهنفره داوطلب مجاز به ارائه اعتراض است تا تجدیدنظر صورت گیرد و پس از تشکیل کمیسیون با حضور اعضای جدید، حداکثر یک نفر میتواند از اعضای هیئت قبلی باشد تشکیل و صلاحیتهای لازم بررسی خواهد شد.
نوریان افزود: در مرحله صدور رأی تحقیق و مصاحبه جمع و نمره واحدی ارائه میشود؛ استان اصفهان در سال های گذشته در موضوع گزینش و بررسی دقیق صلاحیت های افراد شرایط مطلوبی را نداشت و این امر موجب شد تا امور گزینش صلاحیتهای داوطلبین را بهصورت دقیق بررسی نکند؛ لذا فرایند گزینش استان بسیار تغییر کرد و این امر با جدیت بسیار زیادی در پیش گرفته شد.
مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برای صدور رأی ضوابط عمومی و ضوابط انتخاب اصلح از جمله مواردی است که برای صدور رأی موردتوجه است؛ ضوابط عمومی نظیر اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام و ایرانی بودن و داشتن تابعیت ایران، عدم سو سابقه، عدم اعتیاد و عدم وابستگی به احزاب غیرقانونی است که هرکدام مرجع رسیدگی خود را دارد.
وی با بیان اینکه عموم داوطلبین صلاحیتهای عمومی را احراز میکنند، اضافه کرد: از میان چندبرابر ظرفیت تعدادی در گزینش و تعدادی دیگر در ارزیابی حرفه و تخصصی حدنصاب را کسب نمیکنند چراکه ظرفیت محدود بوده و نیازمند به انتخاب فرد اصلح است و اداره گزینش استان نیز برای انتخاب فرد اصلح تلاش خواهد کرد.
نوریان عنوان کرد: انتخاب اصلح به معنی تعریف معیارهایی است که داوطلب برای استخدام باید دارای آن صلاحیتها باشد؛ این ملاکها شامل ده بند هستند و در صورت عدم احراز داوطلبی به معنی مشکلدار بودن و با عدم صلاحیتهای فردی و اجتماعی نیست بلکه تنها به این معناست که داوطلب موفق به احراز ملاکهای گزینشی در آموزش و پرورش نشده است.
مدیر هسته گزینش آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: این ده بند شامل ملاکهایی نظیر پوشش و حجاب است که در خصوص خانمها حجاب و در خصوص آقایان ظاهر و پوشش معیار است؛ اعتقاد و التزام به ولایتفقیه، حضور در نمازجمعه، شرکت در نماز جماعت، قرائت قرآن از جمله موارد دیگری است که برای تأیید صلاحیتهای داوطلب مورد بررسی قرار میگیرد.
وی تصریح کرد: داوطلبین در نظر داشته باشند که برای انتخاب افراد اصلح نوعی رقابت وجود دارد و افرادی که شایستگیهای بیشتری کسب کنند در اولویت انتخاب قرار میگیرند و در صورت کسب نمره پایینتر به معنی عدم صلاحیت نیست تنهای به این معنی است که شایستگی سایر رقبا در انتخاب فرد اصلح بیشتر بوده است.
نوریان خاطرنشان کرد: جانبازان و ایثارگران، افرادی که در مناطق محروم زندگی کرده، افرادی که رتبههای مختلف کشوری، منطقهای، استانی و حتی مدرسهای دارند، دارای معیارهایی تحت عنوان ملاکهای تقدم هستند که برای داوطلبین بهشرط احراز صلاحیتهای عمومی و تخصصی میتواند به گزینش آنها کمک کند اما این ملاکهای تقدم به معنای تعیینکنندگی قطعی فرایند گزینش نیست./انتهای پیام