پنجشنبه 2 اسفند 1403, Thursday 20 February 2025, مصادف با 21 شعبان 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 26734
منتشر شده در یکشنبه, 28 بهمن 1403 18:36
تعداد دیدگاه: 0
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، بر استفاده از فناوری‌های نوین، توانمندسازی معلمان و اجرای طرح‌های تحولی در نظام آموزشی تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست با معاونان آموزش متوسطه نواحی شش‌گانه و جمعی از کارشناس مسئولان و کارشناسان آموزشی مناطق اصفهان، به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های این معاونت در راستای ارتقای کیفیت آموزش و تحول در فرایند یاددهی و یادگیری پرداخت و بر استفاده از فناوری‌های نوین، توانمندسازی معلمان و اجرای طرح‌های تحولی در نظام آموزشی تأکید کرد.

سید مصطفی آذر کیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست و با اشاره به اهمیت تحول در فرایند آموزش، گفت: ما در معاونت آموزش متوسطه سیاست‌های اجرایی را ابلاغ کرده‌ایم که بخشی از آن در نشست‌های خبری به‌ صورت ویژه موردتوجه قرار گرفته است؛ یکی از این سیاست‌ها، ارتقای کیفیت فرایند تعلیم و تربیت با استفاده از فناوری‌های نوین است.

وی افزود: طرح تحول یادگیری با عنوان «سفر یادگیری» در دستور کار قرار دارد که شامل سنجش و ارزشیابی اولیه، فناوری‌های نوین، روش‌های تدریس نوین و یادگیری در محیط‌های آموزشی است و برای تحقق این طرح، جشنواره‌ای با عنوان «نوآوری در آموزش و یادگیری» پیش‌بینی شده است که به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

آذر کیش با تأکید بر نقش محوری معلمان در تحول آموزشی، گفت: معلمان به‌عنوان الگوهای آموزشی، نقش کلیدی در تحقق اهداف تعلیم و تربیت دارند و دوره‌های آموزشی برای توانمندسازی معلمان طراحی شده است و این دوره‌ها به‌زودی اجرایی خواهند شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین به ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای کارشناسان و معلمان اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس راهکار ۲۲ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت نظام کارشناسی و مدیریت آموزشی در دستور کار قرار دارد و ما باید با استفاده از کلیدواژه‌های این سند، فرایندهای آموزشی را بهبود بخشیم.

وی در ادامه به موضوع رفع محرومیت از فضاهای آموزشی اشاره و بیان کرد: نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در دستور کار قرار دارد و طرح تحول در فرایند یادگیری با تأکید بر توانمندسازی معلمان و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی اجرایی خواهد شد.

آذر کیش از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای افزایش سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش خبر داد و تصریح کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید به ۵۰ درصد برسد و این امر نیازمند تجهیزات، نیروی انسانی و فضاهای آموزشی مناسب است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جبران تعطیلی‌های اضطراری اشاره کرد و گفت: بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، شورای مدرسه موظف است برنامه‌ریزی لازم را برای جبران زمان‌های آموزشی ازدست‌رفته انجام دهد و این جبران می‌تواند به‌صورت الکترونیکی، درس‌نامه‌های آموزشی یا حضوری باشد.

وی همچنین بر تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان تأکید کرد و گفت: برنامه‌هایی مانند پویش جهادی برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان در مناطق محروم در دست اجرا است. همچنین، گروه‌های آموزشی در استان‌ها تقویت خواهند شد تا بتوانند به بهبود کیفیت آموزش کمک کنند.

آذر کیش با اشاره به اهمیت مشارکت مردمی در تحول آموزشی، عنوان کرد: ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین و مشارکت مردمی، فرایندهای آموزشی را بهبود بخشیم و این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه مسئولان، معلمان و خانواده‌ها است.

وی همچنین از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از فناوری‌های نوین در فرایند یاددهی و یادگیری خبر داد و خاطرنشان کرد: ما در حال طراحی دوره‌های آموزشی مبتنی بر فناوری‌های نوین هستیم تا دانش‌آموزان بتوانند از روش‌های فعال و خلاقانه در یادگیری استفاده کنند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه