جمعه 30 شهريور 1403, Friday 20 September 2024, مصادف با 16 ربیع‌الاول 1446
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2845
منتشر شده در دوشنبه, 03 خرداد 1395 09:40
تعداد دیدگاه: 0
مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان خبر داد:

احداث پارک دلفین ها در دامنه کوه نخودی در منطقه شرق اصفهان به منظور ایجاد فضایی مناسب و آرام برای تفریح خانواده‌های اصفهانی در دستور کار شهرداری قرار دارد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، از جمله چشم اندازهای شهرداری منطقه 4 اصفهان برنامه ريزي جهت توسعه و بهبود محيط شهري (گسترش...

احداث پارک دلفین ها در دامنه کوه نخودی در منطقه شرق اصفهان به منظور ایجاد فضایی مناسب و آرام برای تفریح خانواده‌های اصفهانی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، از جمله چشم اندازهای شهرداری منطقه 4 اصفهان برنامه ريزي جهت توسعه و بهبود محيط شهري (گسترش فضاهاي سبز محلي و شهري ، ساماندهي ماديها و ...)، هدايت و دفع آبهاي سطحي داخل شهري، اجراي پروژه هاي عمراني – ترافيكي، جلب رضايت شهروندان و تكريم ارباب رجوع، ايجاد تأسيسات حفاظتي شهر و ساير تأسيسات و تسهيلات شهري و ايجاد اماكن و فضاهاي ورزشي فرهنگي و توريستي می باشد.
برای آگاهی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده و در حال انجام این منطقه با "محمد هویدا- مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان" به گفتگو نشستیم.
طی دو سال اخیر در منطقه چهار تاکنون چه برنامه هایی انجام شده است؟
منطقه چهار شهرداری اصفهان از ویژگی های خاصی برخوردار است از جمله اینکه بالاترین سرانه فضای سبز و به عبارتی رتبه اول را در بخش فضای سبز شهری اصفهان دارد.
وسعت منطقه چهار اصفهان بالغ بر 7500 هکتار است که نزدیک به 900 هکتار فضای سبز را در خود جای داده است ، سرانه فضای سبز این منطقه به نسبت جمعیت 130 هزار نفری ساکن در آن، 70 متر مربع است.
البته وقتی این سرانه تقسیم به همه ی شهروندان شهر اصفهان شود ، متفاوت است.
نگهداری و برنامه ریزی برای توسعه ی فضای سبز ، رفت و روب و نگهداری این مجموعه ها هزینه های قابل توجهی را نسبت به مابقی مناطق دارد.
نکته قابل توجه این است که فقط نگهداری فضای سبز در منطقه ۴ سالانه 5 میلیارد تومان اعتبار را به خود اختصاص می دهد و نزدیک به 2 میلیارد تومان نیز هزینه ی تعمیرات و نگهداری تأسیسات شهری منطقه می شود.
رفت و روب و نظافت معابر منطقه ۴ شهر اصفهان نیز سالانه نزدیک به 6 میلیارد تومان هزینه دارد.
سال گذشته یکی از شعارهای شهردار اصفهان نهضت آسفالت" بود که در سطح منطقه ۴ این نهضت با سرعت خوبی پیش رفت به طوری که سال گذشته 10 برابر سال 93 و بالغ بر 40 هزار تن آسفالت معابر در این منطقه انجام شد؛ البته امسال هم این نهضت ادامه دارد و ما با گذشت فقط دو ماه از سال ، بیش از 4 هزار تن آسفالت در سطح منطقه اجرا کرده ایم.
به پروژه های منطقه و پیشرفت آنها اشاره کنید!
پروژه های شاخص در این منطقه ، سه پروژه ای است که موقعیت جغرافیایی آن در منطقه چهار است اما کارکرد این پروژه ها شهری است و نزدیک به 4 دهه مورد مطالبه ساکنان این منطقه بوده است.
این پروژه ها شامل: تکمیل خیابان ارغوانیه ، تکمیل خیابان سلمان فارسی و میدان پینارت از طرف روشن دشت است .
در بودجه ی سال گذشته برای انجام این سه پروژه 6 میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما با مساعدت شهردار و شورای اسلامی شهر تا پایان سال گذشته برای پیشرفت این پروژه ها بالغ بر 20 میلیارد تومان هزینه شد و بیش از 20 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد تا تملک و آزادسازی آن تمام شود و مباحث عمرانی آن نیز پس از انجام توافق ها شروع شود .
در همین فرصت لازم می دانم از ساکنان این منطقه که همکاری و همراهی خوبی را در راستای آزادسازی مسیر پروژه ها با شهرداری منطقه خودشان داشتند تشکر کنم.
یکی از آزادسازی های مهم منطقه، آزادسازی خیابان بازارچه حدفاصل خیابان علامه امینی تا سه پله است که قبلاً قول دادیم آزادسازی آن تا پایان سال 94 تمام شود.
در حال حاضر بیش از 99 درصد آزادسازی این مسیر انجام شده و نسبت به انتخاب پیمانکار اقدام شده است و به احتمال زیاد در هفته جاری عملیات عمرانی آن با حضور شهردار اصفهان آغاز می شود تا هر چه سریعتر پروژه را به نتیجه رسانده و تقدیم شهروندان کنیم.
مدت قرارداد با پیمانکار برای اجرای این پروژه 5 ماهه است ولی تا قبل از زمستان این پروژه به اتمام خواهد رسید .

جابه جایی محل نمایشگاه بین المللی اصفهان به کجا رسید؟
یکی از توفیق های منطقه 4 شهرداری اصفهان این است که محل فعلی نمایشگاه اصفهان و محل جدید آن نیز در همین منطقه در روشن دشت واقع شده است.
این نمایشگاه با توجه به استقبال خوبی که دارد ، دیگر گنجایش پذیرش بازدیدکنندگان زیاد را ندارد.
در گذشته مدیران شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان زمینی را تملک کردند اما با توجه به افزایش سرمایه شهرداری اصفهان که بیش از 60 درصد سهام شرکت نمایشگاههای بین المللی استان اصفهان را به خود اختصاص داده است، حمایت های خوبی برای ساخت محل جدید نمایشگاه انجام شد.
کلنگ زنی آن با حضور دکتر ظریف وزیر امور خارجه کشور ، استاندار ، شهردار و اعضای شورای شهر انجام شد و کارهای عمرانی آن نیز شروع شده است.
پیش بینی شده فاز اول این پروژه که سالن اصلی است و 100 هزار مترمربع زیربنا دارد، در برنامه زمانبندی با شرط تزریق به موقع اعتبارات در بهمن ماه سال جاری مورد بهره برداری قرار گیردکه همزمان محل موجود نمایشگاه به محل جدید منتقل می شود.
وقتی نمایشگاه منتقل شود، مجموعه فعلی به فضای سبز منطقه اضافه می شود، حتی با توجه به دریاچه ای که در محل فعلی است می توان این مکان را با طراحی ویژه به یک تفرجگاه تبدیل کرد.
با توجه به وسعت فضای سبز زیاد منطقه 4 و مباحث کم آبی، آیا برای مدیریت آبیاری فضای سبز منطقه برنامه ای دارید؟
آبیاری پیشرفته سالهاست در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفته است و بیش از 80 درصد آبیاری فضای سبز منطقه 4 به صورت مکانیزه، تحت فشار و قطره ای انجام می شود. بعضاً اگر آب از داخل فضای سبز بلوارها به داخل خیابان می رود به دلیل ایجاد اشکال در تأسیسات آبیاری فضای سبز رخ می دهد .
تأسیسات شهری متعلق به مردم است اما شهروندان نباید به هر صورتی از آن استفاده کنند بلکه باید نسبت به حفاظت از تأسیسات اهتمام داشته باشند.
شهرداری اصفهان در حال حاضر به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز ورود پیدا کرده و معاونت خدمات شهری در این باره با شرکت آبفای استان اصفهان وارد مذاکره شده است که این هم می تواند به ظرفیت های موجود اضافه کند.
بوی تعفن فاضلاب ساکنان منطقه روشن دشت و محله های اطراف آن را آزار می دهد، چه برنامه ای برای آن دارید؟
منطقه روشن شهر و شهرک زاینده رود محلات جدید شهر اصفهان هستند اما روشن دشت یکی از محله هایی است که قبلاً به صورت شهرک خارج از محدوده شهرداری توسط فرمانداری مدیریت می شد و چند سالی است که به محدوده ی شهر اضافه شده است.
تقسیم بندی امور در دستگاههای مختلف انجام شده و رسیدگی به وضعیت فاضلاب شهری یکی از وظیفه های شرکت آبفای استان اصفهان است اما با توجه به شرایطی که در این نقطه از شهر وجود دارد ، دو شرکت بخش خصوصی وارد مذاکره شده اند و در قبال پساب به نوعی شهرداری می تواند با عنوان سرمایه گذار به موضوع ورود پیدا کند اما این مباحث در حد جلسه و نشست است ، ضمن اینکه جزو وظایف شهرداری نیست ولی ما برای رفع این مشکل همراهی هایی را انجام خواهیم داد.
شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان به دلیل کمبود اعتبارات نمی تواند این مشکل بزرگ را ظرف دو یا سه سال انجام دهد، از این رو ما همراهی شهرداری را اعلام می کنیم ، بخش خصوصی هم در حال ترغیب است و اگر این اتفاق بیفتد تا دو سال آینده فاضلاب این منطقه هم مرتفع خواهد شد.
مشکلات دیگری در این محدوده هم وجود دارد ، از این رو در قسمت ورودی اصلی روشن دشت محور 60 متری پیش بینی شده که هفته گذشته خط پروژه آن در شورای سیاست گذاری به تصویب رسید و آزادسازی آن جزو برنامه های سال 95 شهرداری منطقه 4 است.
فاز دوم شهرک زاینده رود نه فضای سبز و نه پیاده رو دارد، برای آن چه فکری دارید؟
خوشحال هستم مشکلات منطقه 4 شهر اصفهان کمتر شده زیرا قبلاً بیشتر مردم مشکل آسفالت معابر را داشتند اما امسال این قبیل مشکلات کمتر شده است.
پیاده روسازی و فضای سبز در برنامه های عمرانی سالجاری است و به زودی مشکلات شهرک زاینده رود هم برطرف می شود.
در کوه نخودی چه طرح هایی انجام می شود؟
وسعت شهر اصفهان زیاد است که در غرب آن کوه صفه و ناژوان را داریم اما در شرق اصفهان کمبود امکانات نسبت به غرب احساس می شد، از این رو با آغاز به کار جمالی نژاد -شهردار اصفهان قرار شد تفرجگاهی برای این منطقه در نظر گرفته شود.
کوه نخودی پشت شهر رویاها در کمربندی شرق اصفهان قرار گرفته که در آن حدود 300 هکتار زمین با کاربری های متفاوت پیش بینی شده است .
چنانچه شهروندان برای استفاده از شهر رویاها بروند در ضلع جنوبی شهر رویاها ورودی کوه نخودی قرار گرفته است . از نیمه دوم سال گذشته فاز اول پروژه کوه نخودی در زمینی با وسعت 40 هزار مترمربع آغاز شد .
پیمانکار از سال گذشته فعالیت خود را در این پروژه آغاز نموده، پارکینگ های مجموعه را آغاز کرده و پیاده روسازی و جدول کشی آن انجام شده است.
البته این پروژه معارضینی هم داشت که تا نوروز 95 سعی بر مرتفع کردن مباحث معارضین داشتیم و سال گذشته چیزی حدود 2.5 میلیارد تومان در این راستا هزینه شد و امسال نیز نزدیک به 4 میلیارد تومان هزینه برای آن در نظرگرفته شده ، ضمن اینکه پیمانکار در حال انجام فعالیت است.
پارک دلفین ها را در تفرجگاه کوه نخودی در نظر گرفته شده است و به نوعی امکانات غرب در شرق اصفهان پیش بینی خواهد شد، ضمن اینکه کوه نخودی از نظر سطح شیب دار شرایط بهتری نسبت به کوه صفه دارد و می تواند مورد استفاده همه ی گروه های سنی قرار گیرد.
تا 4 سال آینده شرایط این منطقه بسیار متفاوت می شود.
امکانات ورزشی به خصوص ورزش زورخانه ای در این منطقه چگونه است؟
ورزش وزارتخانه عریض و طویلی دارد، اداره کل ورزش در سطح استان و شهر وجود دارد ولی با توجه به اینکه شهرداری از یک نهاد خدماتی خارج و به نهادی اجتماعی تبدیل شده است ، در مابقی موضوع ها هم خود را دخیل می کند.
شهرداری بیشتر در حوزه ورزش های همگانی و فضاهای روباز سرمایه گذاری می کند.
در بودجه سالجاری برای ساخت و احداث زورخانه ردیف و اعتبار پیش بینی نکرده ایم، اما در کنار تپه اشرف برای ورزش های روباز مجموعه ی ورزشی در نظرگرفته شده است.
شهروندان منطقه چه روزهایی می توانند به صورت حضوری با شما در ارتباط باشند؟
روزهای دوشنبه و پنجشنبه برای دیدار های مردمی در نظر گرفته شده است و در سایر روزها چنانچه جلسه ای نباشد پاسخگوی شهروندان هستیم.

نوشتن دیدگاه